Bröllop

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrkan. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Ett välsignat bröllop

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Vigsel i Adolf Fredriks kyrka

BOKNING AV BRÖLLOP
Bokningstelefonen är öppen:
Måndagar: 9-12 & 13-16:30. Onsdagar: 9-12.
Torsdagar: 11:30-12 & 13-16:30.
Telefon: 08-20 70 76.

Var gärna ute i god tid när ni bokar bröllop
Om ni bokar långt innan vet vi inte alltid vilken präst som ska viga er eller musiker som ska spela, men det får du veta i god tid. Minst en av er måste vara medlem i Svenska kyrkan för att få gifta er i kyrkan.

Att gifta sig kostar inget
Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan, men om ni har särskilda önskemål som medför extra kostnader för församlingen, får ni komma överens om dem med prästen och själva bekosta dem.

I Adolf Fredriks kyrka ryms många människor, men vigseln i sig måste inte alls vara stor och påkostad. Förutom brudparet behövs egentligen bara prästen och två vittnen för att vigseln ska bli juridiskt giltig. Vårt kyrkorum erbjuder möjligheten till både den lilla och stora vigseln.

Samkönade par kan gifta sig i kyrkan. De som redan har registrerat ett partnerskap kan ändra detta till ett äktenskap antingen genom en anmälan till Skatteverket eller genom att gifta sig i kyrkan. I Adolf Fredriks församling viger samtliga präster med glädje både olik- och samkönade par.

I Adolf Fredriks kyrka förrättas endast vigslar i Svenska kyrkans ordning med präster från Svenska kyrkan.

NI BEHÖVER ETT INTYG OM HINDERSPRÖVNING FRÅN SKATTEVERKET
I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.

INNAN BRÖLLOPET HAR NI ETT VIGSELSAMTAL MED PRÄSTEN
Inför vigseln kommer ni att ha ett vigselsamtal tillsammans med prästen. Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter som ska läsas, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när? För prästen blir samtalet dessutom ett sätt att lära känna er, och en bra grund för hens vigseltal till er.

Samtalet kan ni ha i kyrkan eller hemma hos er. Om ni väljer att ha det hemma, kan ni sedan ha ett möte i kyrkan. Då går ni igenom ceremonin på plats för att ni ska känna er bekväma under vigseln.

SÄTT ER PERSONLIGA PRÄGEL PÅ VIGSELN
Många par sätter sin egen prägel på vigseln genom att välja psalmer, musik och texter.

PRATA OM VIGSELN MED BARN
Filmen "Vigsel i kyrkan" (cirka 1 minut) berättar hur det går till att gifta sig i kyrkan. Den passar bra att titta på tillsammans med nyfikna barn.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya. Er vigsel och bröllopsfest – om ni väljer att ha en sådan – kommer också att rymma riter och symboler.

Kontakta församlingsexpeditionen för bokning av vigsel

• Församlingsexpeditionen .

Adolf Fredriks församling

Mer om Församlingsexpeditionen .

Besöks- och telefontider: mån 9-16.30 (lunchstängt mellan 12-13) ons 9-12, tor 10.30-16.30 (lunchstängt mellan 12-13)Kammakargatan 30.

Församlingslokalerna

Församlingen har en festlokal, ett större och ett mindre mötesrum, stor församlingssal och en fin stenhall som är utmärkt för inledande mingel

Festvåningen

För konferens eller servering med plats för upp till 70 personer.

Församlingssalen

För den stora konferensen, bjudningen eller mottagningen med rum för upp till 120 personer.

Stensalen

När du kommer in i församlingslokalerna möts du först av Stensalen. Ett stort rum bra för mingel eller fikapaus under sammankomsten i exempelvis festvåningen.

Grupprummet

För det mindre sällskapet i upp till 20 personer som behöver en möteslokal.

Adolf Fredriks kyrka

Välkommen till Adolf Fredriks kyrka! Här har människor i generationer mött Gud genom gudstjänster, kyrkliga handlingar, konserter och kyrkorummets helgd.

Här hittar du kontaktuppgifter till samtliga medarbetare