Begravningen ett sätt att säga farväl

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som dött till Gud.

När den första känslan efter ett dödsfall sjunkit undan något, kommer alla de praktiska frågorna. Vart skall man vända sig för att få hjälp?

ARJEPLOG Ta kontakt med församlingsexpeditionen på telefon: 0961 - 61250. Expeditionstider: Måndagar, tisdag och torsdag 10.00–12.00.

Begravningstider i Arjeplogs församling är torsdagar kl. 13 och fredagar kl. 10 och kl. 13. Minnesstund kan ordnas i kyrkströmsgården efter gudstjänsten.

ARVIDSJAUR Ta kontakt med församlingsexpeditionen på telefon: 0960 - 478 00. Expeditionstider: Måndagar 10.00–12.00, 13.00-14.30, lunchstängt 12.00-13.00. Tisdagar-Onsdagar 10.00-12.00. Torsdag 11.00-12.00.

Begravningstider i Arvidsjaurs församling är onsdagar kl. 13 och fredagar kl. 10 och kl. 13. Minnesstund kan ordnas i församlingshemmet efter gudstjänsten. En viss kostnad tillkommer då för lokalhyra.

Om den döde inte tillhör Svenska kyrkan blir det frågan om borgerlig begravning, då vänder du dig direkt till begravningsbyrån

Vem ansvarar för vad?

Vad kan anhöriga själva göra inför en begravning? Vad är anhörigas ansvar? Det undrar allt fler som gärna vill vara med och planera för begravningen men känner sig väldigt osäkra. Anhöriga har ansvar för en hel del och kan även överlåta mycket till begravningsbyrån.

Hoppets kapell

Begravningsgudstjänsten

Behovet av avsked är förmodligen ett av människans starkaste behov. Det är svårt att släppa taget om människor vi hållit av och älskat. Att få ta farväl en sista gång kan vara livsviktigt och helande för oss som är kvar.

Hoppets kapell

Hoppets kapell är ett gravkapell och ligger i anslutning till kyrkan och kyrkogården i Arvidsjaur.

Bårtäcke

Ett bårtäcke är en vacker textil som läggs på kistan under begravningsakten och kan användas som kistdekoration i stället för en blomsteruppsättning.

Ett sista farväl till den som gått bort

Under begravningsgudstjänsten får vi tillfälle att sörja och visa kärlek och respekt för den döda. Om du vill kan du tacka för vad personen gett dig, eller säga förlåt för saker som inte blivit så bra mellan er.

DEN SOM DÖTT FÅR GÅ I FRID

Genom begravningsgudstjänsten visar vi också respekt för kroppen. Den läggs till vila och prästen lyser frid över den som dött och överlåter henne eller honom i Guds omsorg och kärlek.

MINNESSTUNDEN GER TILLFÄLLE ATT MINNAS TILLSAMMANS

Efter gudstjänsten är det vanligt att de som varit där samlas för en stunds gemenskap. Det ger tillfälle att prata och dela med sig av minnen från den döda. Mitt i sorgen kan det ge kraft att se släkt och vänner samlade för ett respektfullt avsked och för många blir begravningen en viktig del av sorgearbetet.

Så går begravningen till

Att planera en begravning

Det kan kyrkan göra för dig som sörjer