Fredrik funderar i december 2014

Har du köpt alla julklappar än? Det har inte jag gjort, och om jag ska vara helt sanningsenlig så är det tack vare min fru Anna jag alltid kommer undan julklappsbekymren. Utan henne skulle det bli kaotiskt på julklappsfronten i min familj. När det kommer till julen är vi nog inte annorlunda än andra. Julen för mycket gott med sig med julklappar, julmat och familjegemenskap men julen är så mycket mer också. När det blir tydligt att en del av oss inte får del av allt det positiva som julen ger, så blir det också en påtagligt besvärlig insikt. Jag vill inte ens tänka på hur julfirandet blir i ett tältläger för tiggare. Eller hur barnen har det i de familjer där pengar, alkohol eller relationsproblem blir hinder för julgemenskapen. Alldeles säkert finns det sammanhang i din närhet där du kan göra skillnad för någons julfirande. Och om du känner att du vill göra mer så finns Svenska kyrkans julkampanj som pågår fram till och med 6 januari. Temat i år är ”Låt fler få fylla fem” och syftar till att ta krafttag mot fattigdomen. Visste du att det varje år är 7 miljoner barn världen över som dör innan sin femte födelsedag? I våra kyrkor och församlingsgårdar finns material med information om julkampanjen. Du hittar det också på internet på Svenska kyrkans hemsida.

Så var det de där julklapparna som inte var köpta ännu. Vill du göra det enkelt för dig? Besök Svenska kyrkans gåvoshop på internet (webbshop.svenskakyrkan.se) där det finns flera produkter att köpa där mottagaren får ett gåvobrev och själva gåvan kommer till en familj någonstans i världen där den verkligen behövs. Där köpte jag en gång en gris åt min svärmor!

God Jul! Fredrik Juul, kyrkoherde
fredrik.juul@svenskakyrkan.se