"Katedralen på landet" – bok om Tensta kyrka i Vattholma pastorat.

Bok om Tensta kyrkas medeltida kalkmålningar och deras konservering. Utgiven till julen 2015. Läs gärna några kapitel här på webben innan du fyller i din beställning nedan!

Under redaktionell ledning av Karin Fridell Anter har fotografer och skribenter med lokal anknytning skapat boken: "Katedralen på landet –Tensta kyrkas medeltida målningar och dess konservering". Dyk ner i intressant läsning om målningarna, följ arbetet och lär dig om medeltida tekniker.

• 150 sidor
  • Inbunden i hårdband
  • 20x20 cm
  • Helt i fyrfärg
  • Rikt illustrerad med över 100 fotografier
  • Se hur målningarna såg ut då de skapades!
  • Pris: 200 kr + porto

Presentation av boken
Tensta kyrka i Uppland är en av landets största medeltida landsortskyrkor.
Dess unika kalkmålningar, målade 1437 av Johannes Rosenrod, genomgick år 2014 en omfattande konservering.

Med utgångspunkt från målningarna berättar denna bok om kyrkan och det samhälle där den tillkom och målades, om de för oss ofta dolda budskap som bilderna förmedlar och om det mödosamma arbetet att konservera målningarna och samtidigt utforska det medeltida måleriets material och teknik.

Med utgångspunkt från konservatorernas kunskap visas några av målningarna i den färgprakt de en gång haft men som gått förlorad genom inverkan av luft och smuts.

BESTÄLLA DIN BOK Nu kan du beställ ett eget exemplar av den nya boken "Katedralen på landet". Utgiven till julen 2015. Blir boken din egen eller kanske en present?

ANTAL EXEMPLAR Markera i en ruta det antal böcker du önskar reservera om det avser 1-10 böcker. Markera i två rutor om antalet överstiger 10, exempelvis 10 och 2= 12 böcker. Markerade antal räknas samman.

INFORMATION Vi skickar boken så snart vi fått din beställning.