Foto: Magnus Aronsson

Internationellt arbete

Västermalms församling vill vara med och göra världen mer rättvis och ge fler människor möjlighet till utbildning, försörjning och trygghet. Läs mer längre ner om hur du, via Act Svenska kyrkan, kan vara med och stärka de internationella frågorna.

Svenska kyrkan stöder över 300 internationella projekt varje år inom områden som utbildning, hållbar utveckling, mänskliga rättigheter, fredsarbete, hälsovård och sjukvård, stöd till kyrkor i världen samt katastrofhjälp. Västermalms församlings stora insamlingskampanjer är julkampanjen och fastekampanjen.

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkan internationella bistånds- och utvecklingsverksamhet. I Sverige finns Act Svenska kyrkan runt om i församlingar och stift. Globalt finns ett antal utsända medarbetare och samarbeten med lokala kyrkor och gräsrotsrörelser.

Visionen är en växande folkrörelse. Svenska kyrkans internationella arbete handlar om stöd till humanitärt katastrofarbete, långsiktigt utvecklingssamarbete och påverkansarbete samt teologisk utbildning och reflektion.

Act betyder agera. Kopplingen finns också till ACTalliansen (Action by Churches Together), som är världens största allians av kristna organisationer och kyrkor som arbetar tillsammans med utvecklingssamarbete, humanitärt arbete och påverkansarbete.

SWISH 900 1223
135 miljoner människor i världen är i akut behov av humanitärt stöd. En siffra svår att förstå, men bakom den finns människor som fått sin trygghet sönderslagen av krig, våld och naturkatastrofer. För de drabbade innebär katastrofen ett liv med stress, sorg och utsatthet.

Act Svenska kyrkan stödjer humanitära insatser över hela världen. Var med i kampen för människors rätt att få resa sig starkare ur en katastrof. Stöd Svenska kyrkans internationella arbete för hopp och värdighet. SWISHA DIN GÅVA TILL 900 1223. TACK!

Vill du bli volontär?

Som volontär är du oerhört viktig! Du som volontär är väsentlig för det dagliga arbetet och vid de tillfällen när det som mest behövs.
 Är du intresserad av att engagera dig ideellt är du varmt välkommen att höra av dig till: Fredrik Santell, präst. Tel: 08-617 39 48, e-post: fredrik.santell@svenskakyrkan.se

Foto: Unsplash