Musikverksamhet

Gudstjänster

Gudstjänsten har stark ställning inom kristendomen och är delvis en fortsättning av den judiska synagogsgudstjänsten.

Digitala gudstjänster

Direktsändningar sker på Facebook på vår sida Svenska kyrkan Vadstena Dal.

Mässa

Högmässa

Högmässa firas bland annat i Klosterkyrkans högkor med många ansvariga i olika uppgifter på söndagar 11.00.

Enkel pilgrimsmässa

Bygger på växelläsning av Psalm 23 i Psaltaren och tar ca 15-20 min. Nattvardsgåvorna skickas vidare mellan deltagarna. Prästen har endast en enkel stola. Firas i frälsarkranskapellet i Klosterkyrkan (måndag 8.00, tisdag 8.00, torsdag 8.00, fredag 8.00), lördag 8.00 i Mariagårdens kapell.

Veckomässa

En mässa med läsning, predikan, och sjungen nattvardsliturgi. Mässan tar ca en halvtimme och firas vid Klosterkyrkans Rosenkransaltare onsdag 8.00 och cirka en fredag i månaden 18.00.

Mässa med stora och små

Under några söndagar per termin firar vi "mässa med stora och små" eller "gudstjänst med stora och små" i Klosterkyrkan eller i någon av våra kyrkor i Dals församling. De medverkande är barn från våra församlingar och de har funnits med i förarbetet på olika sätt. Barn är alltid välkomna till mässa i Vadstena och Dals kyrkor men under "mässa med stora och små" eller "gudstjänst med stora och små" är barnen i centrum lite mer än vanligt.

Temamässa

Temamässan firas ungefär en fredag i månaden i Klosterkyrkan klockan 18.00.  Temamässan kännetecknas av solosång av ungdomar, musikvideor och gudstjänstagenda projicerade på väggen samt ljuständning. Sök i kalendern  på "temamässa" för att se när nästa temamässa firas.

Mässa med sånger från Taizé

En mässa med sånger från taizé och avskalad liturgi. Mässan innehåller också en längre stunds tystnad/stillhet.

Mässa - andrum inför helgen

Den här formen av mässa är den allra enklaste i Vadstena och Dals församlingar och firas fredag kväll klockan 18.00 en gång i månaden. Sök i kalendern  på "andrum" för att se när nästa Mässa - andrum inför helgen firas.

Tidebön

Vi använder Pilgrimens tidegärd med rötter i Bibeln och urkyrkans bönetradition. Tidegärden har under lång tid varit en stomme för bön i enskilda människors liv och i församlingar, men främst i klostren kring där det dagliga livet haft ett ordnat inslag av tidebön. Orden i tidegärden är både nya och gamla, hämtade från den gemensamma böneskatten i kyrkans stora, världsvida och eviga familj. Det finns också stort utrymme för egna ord, för meditation och tystnad. Måndag-lördag 9, 12, 15 i Klosterkyrkan (lördagar i  Pilgrimscentrums kapell). På fredagen bärs ikonkorset mellan böneplatserna för att påminna om Kristi kors.

Barn i kyrkan

Barn är alltid välkomna i Vadstena och Dals församlingars gudstjänster. Sitt gärna långt fram så att era barn ser ordentligt. Var inte rädd för att låta barnen ströva fritt i kyrkan. Det finns mycket fint och spännande att titta på i kyrkan. I Klosterkyrkan kan du gå med ditt barn längs sidogångarna, kanske tänder ni ett ljus i någon av kyrkans ljusbärare. I Vadstena Klosterkyrka finns en särskild plats i kyrkan där barn kan rita, läsa en bok eller leka en stund.

Barnen är välkomna till nattvardsbordet

Tillsammans med dig (man behöver inte vara konfirmerad för att ta emot nattvard) är barn välkomna till nattvardsbordet. De barn som vill ta emot nattvardsbrödet sträcker fram handen, tar emot brödet och doppar det i nattvardskalken. Man kan även välja att barnet enbart tar emot nattvardsbrödet. Prästen kan också be en välsignelsebön.