Uppsala stift

Svenska kyrkan Uppsala stift har till uppgift att genom främjande och tillsyn stödja stiftets 121 församlingar i deras uppdrag. Geografiskt omfattar stiftet Hälsingland, Gästrikland och större delen av Uppland. Uppsala stifts vision är "Hållbar gemenskap där tro och liv kan växa".

Skogsområde med grön mossa och träd

Rotposter och leveransrotköp till försäljning i mars 2024

Nu finns flera rotposter och leveransrotköp till försäljning i Gästrikland, Hälsingland och Uppland.

En person står på en stor sten och ser ut över vidderna, mitt i ett snölandskap.

Fastan

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Rotposter och leveransrotköp till försäljning i mars 2024

Gunnar Weman

Publicerad:

Ärkebiskop emeritus Gunnar Weman har avlidit strax före sin 92-årsdag. Gunnar Weman var ärkebiskop mellan 1993 och 1997 och då även biskop i Uppsala stift tillsammans med Tord Harlin.

Uppsala stifts miljöpris 2023

Publicerad:

Årets miljöpris går till Lars Stenström i Älvkarleby-Skutskärs församling för arbetet i församlingen med att sänka användandet av fossila bränslen och minska energiförbrukningen.

Prenumerera på Uppsala stifts nyhetsbrev Stiftsbrevet

Nyheter för medarbetare i Uppsala stift.

Klicka här för att prenumerera

Vem minns du?

Tänd ett ljus på bönewebben för någon du saknar.

Till bönewebben

Hitta snabbt

Kvinna tar emot en blomma i sin hand från ett barn

Arbeta i Svenska kyrkan

Välkommen att söka arbete i Svenska kyrkan i Uppsala stift. Förutom traditionella kyrkliga yrken som diakon, församlingspedagog, kyrkomusiker och präst finns här också en rad andra sysslor.

Tecknad karta över Uppsala stifts församlingar

Församlingar i Uppsala stift

Församlingen är den grundläggande enheten i Svenska kyrkan. Flera församlingar kan samverka i ett pastorat.

Någon att prata med

I Svenska kyrkan finns människor som står beredda att hjälpa dig. Både när du behöver någon att prata med eller om du vill ha hjälp i en relation.

Illustration med glödlampa som lyser upp vetenskapliga ikoner

Kurser och arrangemang

På den här sidan hittar du information om kurser och arrangemang som erbjuds anställda, ideella och förtroendevalda i Uppsala stift.

Svenska flaggan och Ukrainska flaggan vajar i varsin flaggstång.

Kraftsamling för Ukraina

Här delar vi information från nationell nivå och Act Svenska kyrkan om hur vi på olika sätt kan engagera oss för Ukraina.

Programblad för mässa på samiska i Uppsala domkyrka

Flerspråkig kyrka

En kyrka - flera språk. Både samhälle och kyrka berikas av att människor med olika kulturell och språklig bakgrund möts. Svenska kyrkan finns till för alla och vill skapa möjligheter för människor att hålla gudstjänst och praktisera kristen tro på sitt eget språk.

Skogsområde med grön mossa och träd

Jord, skog och fonder

Den skog, mark och fond som Svenska kyrkan förvaltar går under benämningen prästlönetillgångar.

Ett kors på kyrktak mot blå himmel

Internationellt arbete

Att Uppsala stift är en del av den världsvida kyrkan är en viktig del av stiftets identitet.

Sedlar och mynt ligger i en kollektkorg.

Kollekter

I samband med gudstjänster i Svenska kyrkan tas en gåva upp, som kallas kollekt. Då finns det möjlighet att ge ett bidrag till något ändamål som det beslutats att kollekten ska gå till.