En flaggstång med Svenska kyrkans flagga mot en blå himmel.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Medlemskap

Svenska kyrkan har drygt 5,6 miljoner medlemmar. Om du inte redan är medlem är du välkommen att bli det! Här kan du läsa om Svenska kyrkans arbete och hur du blir medlem.

Som medlem i Svenska kyrkan är du bland annat med och stödjer

• Samhällets utsatta
  • Underhållet av kyrkobyggnader och kulturarvet
  • Fred i världen
  • Allas lika värde
  • Arbetet för en hållbar planet

Tidigare fick man sitt medlemskap i Svenska kyrkan vid födseln om någon av föräldrarna redan var medlem - så är det inte längre. Numera blir du medlem genom att döpa dig. Om du redan är döpt i ett annat kristet samfund, kan du ta kontakt med en präst i din egen församling för att bli medlem.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.