Ett gravljus av glas intill en gravsten.

Dags att ta undan lyktor från ängs- och skogsmarksgravar

Nyhet Publicerad

På grund av risken för gräsbrand på Berthåga och Hammarby kyrkogårdars naturgravsområden, ber vi kyrkogårdsbesökare att avlägsna gravlyktor och ljus senast den 14 april.

Ängs- och skogsmarksgravar berörs

Efter den 14 april kommer gravlyktor och ljus på kyrkogårdarnas naturgravsområden att tas om hand av kyrkogårdspersonalen.

Gravlyktorna kan under en begränsad tid hämtas på Berthåga och Hammarby kyrkogårdars respektive ekonomigårdar.

Kontakta Uppsala kyrkogårdar

Du är välkommen att kontakta kyrkogårdsexpeditionen om du har frågor eller funderingar.

E-post: uppsala.kyrkogardar@svenskakyrkan.se

Gula påskliljor som sträcker sig mot solljuset. Bakgrunden är härligt rosa från ett körsbärsträd som blommar. Det är vår i luften.

Vårstädning på kyrkogårdarna

Borttagning av sand, granris och vinterkransar. Vårstädningen startar vecka 14 på kyrkogårdarna i Uppsala.

Kyrkogårdsexpedition

För allmänna frågor samt beställning av gravskötsel, gravplatsplantering eller gravvårdsarbeten.