Vårt hållbarhetsarbete

Svenska kyrkan Trelleborg arbetar just nu med att bli miljödiplomerade enligt Svenska kyrkans standard - följ oss på vägen!

Klimat- och miljöfrågorna tillhör vår tids absolut största utmaningar. Ett förändrat klimat och överutnyttjade ekosystem påverkar hela skapelsen, men allra mest påverkas redan utsatta människor och livsmiljöer. Därför är miljöfrågorna också rättvisefrågor.

Svenska kyrkan ska verka för den värderingsförändring som vi som mänsklighet behöver åstadkomma och lyfta andliga och existentiella aspekter av klimatkrisen. Där har vi som församling en unik möjlighet att inom gudstjänstlivet och i arbetet med barn och unga inbjuda till reflektion över just detta.

Under sommaren 2022 påbörjade vi resan mot en miljödiplomering, vars syfte är att hjälpa församlingen att leva och verka långsiktigt hållbart och ekologiskt och socialt rättvist. Vi vill med vårt miljöarbete också inspirera och vara en god förebild i samhället och för medlemmarna i församlingen så att vi tillsammans kan arbeta för en hållbar värld. En Miljögrupp bestående av Anitha Ljung, förtroendevald, Linnea Widing, Kyrkogård- och Fastighetschef, och Helena Holmberg, Miljöstrateg, är utsedd att driva arbetet framåt.

Vi arbetar just nu bland annat med att

• Hållbar konsumtion med fokus på återbruk av möbler och cirkulära lösningar med lågt klimatavtryck. För resurseffektivitet och ekonomisk hållbarhet.
  • Bin och humlor minskar i antal på grund av miljögifter och allt färre blommande ängsmarker. Lunds stift har därför tagit fram en speciell fröblandning med blommande örter som gynnar de viktiga pollinerande insekterna. Denna fröblandning har vi använt som bas när vi nu förvandlar gräsmattan framför församlingshemmet till en blomsteråker. Även i kyrkparken skapar vi några mindre öar av liknande fröblandning. På Norra kyrkogården har vi ytterligare ängsprojekt, läs mer om våra olika ängar här ”blommande ängar”
  •  På kyrkogårdsförvaltningen arbetar vi med insatser som ökar den biologiska mångfalden. Vi driver bigård och skapar förutsättningar för boplater samt mat för pollinerare.  Vi fortsätter med vårt lyckade projekt från förra året med egenproducerade altarblommor.
  •  Nu under våren vill vi belysa möjligheten för studenter på Söderslättsgymnasiet att låna bal- och studentkläder från gymnasiesärskolans Handelsprogram. Vill du låna, skänka eller veta mer kontakta diakon Aurora Smith. Ständigt aktuellt är klädinsamling och utdelning på Västra Kapellet.
  •  En viktig del i arbetet är utbildning i miljö- och hållbarhet för personal och förtroendevalda.
  •  Vi arbetar kontinuerligt med att skapa en effektivare fastighetsavdelning, vilket redan har resulterat i en minskad energianvändning.

Svenska kyrkans miljödiplomering

Att vara kyrka och samfund är att verka utifrån ett ansvar för skapelsen i alla dess former. Därför skapade Svenska kyrkan ett eget diplomeringssystem som utgår från den kristna tron, ett tydligt och välstrukturerat redskap att arbeta efter. Strukturen förenklar också genomförandet av Svenska kyrkans klimatmål, lokalförsörjningsplanering och hjälper oss att förstå och arbeta med de globala målen i FN:s Agenda 2030.

Jordklotet.

Ett biskopsbrev om klimatet

Klimatkrisen är både en existentiell och andlig kris. Många känner oro, skuld och ångest. Hur ser vår framtid på jorden ut Nu är tid för hopp och handling.

Ett kyrktorn i rött tegel. I ena hörnet av bilden ligger ett infällt gröngult klot.

Vårt arbete för klimatet

Svenska kyrkans färdplan för klimatet innebär att vi ska minska vår egen klimatpåverkan och bidra till mänsklighetens gemensamma arbete för att bromsa effekterna av klimatförändringarna.

Trädkronor. Till vänster i bilden syns loggan för Agenda 2030.

Agenda 2030

Hösten 2015 förhandlade FN fram Agenda 2030 med 17 globala mål för hållbar utveckling. I en hållbar värld värnas alla människors lika värde, ekosystemen skyddas och ekonomin respekterar planetens integritet och gränser. Som kristna kallar vi detta för att ta ansvar för skapelsen.

Miljödiplomering

Kyrkans miljödiplomering möjliggör ett systematiskt och strukturerat arbete för att bidra till hållbar utveckling och minskad miljöbelastning. Strukturen stödjer måluppfyllnad relaterat till Agenda 2030 och Svenska kyrkans färdplan för klimatet.