Foto: Magnus Aronson /IKON

Musik vid vigsel

Vigselmusiken är viktig och många brudpar vill gärna fundera igenom musikvalet i förväg!

Festligt intåg och uttåg

Efter klockringningen i kyrkan öppnas dörrarna och ni tågar in till musik. Det hör till att det är festlig och inbjudande musik under procession in, och efter vigseln, ut ur kyrkan. Av tradition spelar kyrkomusikern bröllopsmusiken på orgeln och det finns många vackra, högtidliga och festliga orgelstycken att välja bland. Olika kyrkomusiker har olika repertoar, men en del orgelstycken är så ofta förekommande att de flesta kyrkomusiker har dessa på sin repertoar. Ni får gärna ha önskemål om in – och utgångsmusik, men det är inte all musik som enkelt låter sig överföras till orgel. Varje kyrkomusiker avgör vad som är lämpligt att spela.

Under vigseln brukar man sjunga tre psalmer och dessa väljs också i samråd med kyrkomusikern eller vid vigselsamtalet med präst.

Efter vigselakten vänder ni er om och bereder er på att gå ut ur kyrkan, till pampig och festlig musik! Därefter väntar uppvaktning utanför kyrkan, medan musiken ackompanjerar gästerna ut ur kyrkan.

De ”vanliga” brudmarscherna

Vanliga orgelstycken som ofta spelas vid vigsel är musik som ursprungligen är skriven för andra sammanhang, till exempel ”Bröllopsmarsch ur En midsommarnattsdröm” av F Mendelsohn eller ”Brudkör ur Lohengrin” av R Wagner. Dessa stycken är orkesterverk, men i arrangemang för orgel.

Andra brudmarscher

Följande brudmarscher finns arrangerade för orgel och passar fint som bröllopsmusik:
”Triumfmarschen ur Aida” av G Verdi.
”Trumpet Voluntary” av J Clarke,
”Canon in D” av J Pachelbel.

Det finns gott om folkliga brudmarscher, från början spelade av till exempel fiol som in – och utgångmusik, men dessa passar också väldigt bra på orgel:  Gotländsk bröllopsmarsch, Gammal bröllopsmarsch från Delsbo och många andra.

Filmmusik har också blivit mycket uppskattat som bröllopsmusik, till exempel: ”Ronja Rövardotter” av B Isfält, "Änglagård" av B Isfält eller ”Star wars” av J Williams som också finns arrangerade för orgel.

Orgeln är ju ett fantastiskt klangrikt instrument och det finns naturligtvis musik som skrivits direkt för just orgel, till exempel ”Preludium Ess-dur” av JS Bach eller ”Brudmusik” av D-O Stenlund.

Psalmvalet

I den röda psalmboken finns många vackra och stämningsfulla psalmer att välja till er vigsel. Några är särskilt skrivna för just vigselakten, till exempel psalmerna 82 Gud, se i nåd till dessa två, 83 Som klaraste vattuflöden, 84 Vi lyfter våra hjärtan och 85 Som mannen och kvinnan i glädje tillsammans, men också 410 Gud skapade av jord och 411 Gud har omsorg om vårt släkte. 289 Guds kärlek är som stranden passar också bra vid vigsel.

Är det ett sommarbröllop kan ni med fördel välja någon av alla fina sommarpsalmer, till exempel psalmerna 199 Den blomstertid nu kommer, 200 I denna ljuva sommartid, 201 En vänlig grönskas rika dräkt, 751 O, vad världen nu är skön, 752 Över berg och dal, 753 Nu är det härligt att leva eller 754 När dagen fylls av fågelsång.

Sker bröllopet vid en annan årstid finns det många olika psalmer som anknyter till just den årstiden. Se det tematiskt ordnade psalmregistret i början av den röda psalmboken!

I Psalmer i 2000-talet finns många nyskrivna, vackra psalmer att välja, till exempel den livsbejakande ps 875 Släpp loss spratten eller ps 851 Kärlekens tid:

Be att kyrkomusikern spelar någon eller några psalmer vid er träff för samråd och sjung med!

Solosång

Ofta vill brudparet ha solosång under vigseln och kyrkomusikern står gärna till tjänst med ackompanjemang på orgel eller piano, under förutsättning att solisten eller brudparet skickar noter till kyrkomusikern i god tid. Repetition med solist sker vanligtvis en stund före vigseln, innan gästerna anländer till kyrkan, eller vid annat tillfälle.
Ackompanjemang ingår i vigseltjänstgöringen.

Det finns många vackra solosånger att välja bland, till exempel ”I folkviseton” av N Ferlin och T Björk, ”Du är allt” av S Aldén eller ”För kärlekens skull” av K och T Gärdestad, ”Kärleksvisan” av S Dawn Finer.

Vigselgudstjänstens moment i ordning

Här vill vi, som en tjänst till blivande brudpar, beskriva hur en vigselgudstjänst går till. Ladda gärna ner vår pdf (genom att klicka på bilden) och ha som underlag inför egenskrivna agendor!