Foto: Tobias Annerfeldt

Svedala församling

Sedd - Hörd - Bekräftad

Ett kors utsmyckat med blommor i regnbågsfärger.

Pride i Svedala församling

Under våren kommer Svedala församling hbtqi-certifieras med Regnbågsnyckeln. Regnbågsnyckeln är en märkning för Svenska kyrkan som visar att förtroendevalda och medarbetare i en församling genomgått en processmodell för en mer inkluderande kyrka och har viljan att arbeta aktivt för mångfald och öppenhet.

Ett välsignat bröllop

Vigselakten är en symbolhandling där vi som par lovar att vi vill älska och satsa helhjärtat på varandra hela livet. Med äktenskapet vill vi fästa vår gemenskap i något som är mer hållbart och pålitligt än våra flyktiga känslor. Vi ber att kärleken alltid ska finnas mellan oss i våra liv. Gud är kärleken och all kärlek har ytterst sitt ursprung i Gud.

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Påskens gudstjänster

Varmt välkommen till våra gudstjänster i påsk.

Gudstjänst

Varmt välkommen till våra gudstjänster.

Sopplunch

Fina råvaror, goda smaker och härlig gemenskap. Välkommen till våra soppluncher i Svedala församlingshem, torsdagar kl. 11.30-13.

Frivilligarbete

Om du vill engagera dig i kyrkan och församlingen så finns det möjligheter. Genom frivilligarbetet blir våra verksamheter bättre och vår förhoppning är att Kristus blir ytterligare synliggjord i vår församling.

Söndagscafé

Välkommen till Söndagscafé!

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Musikverksamhet

Musikverksamheten i församlingen är förhållandevis väldigt bred och vi är mycket glada att presentera ett stort utbud av körer som passar alla smaker och åldrar.

Villerkulla

Lördagsöppet för dig och dina barn.

Regnbågens förskola

Regnbågens förskola är vackert belägen bredvid Svedala kyrka.

Kyrkhälsning

Läs vårt senaste nummer här!

"En resa genom Ettusen år"

Under två års tid har vår f.d. kyrkoherde Lars Johansson arbetat med en 144-sidig skrift som handlar om församlingens kyrkor, kyrkogårdar och mycket mycket mer.

Våra kyrkor

Svedala församling har fyra kyrkor och ett kapell. Välj ovan för att läsa mer.

Dop

Dopet är en högtid som är förknippad med en djup glädje. Detta oavsett om det är ett barn eller en vuxen som döps.

Resultat Kyrkoval 2021

Den 19 september var det kyrkoval. Då fick alla Svenska kyrkans medlemmar som fyllt 16 år välja vilka som ska företräda dem de kommande fyra åren. Här är resultatet.

Begravningen ett sätt att säga farväl

Begravningsgudstjänsten i Svenska kyrkan fungerar som en ritual för avsked. Den kan bli en akt av kärlek till den avlidne. Där kan vi tacka för vad den döde givit oss.

DELGIVNING FRÅN KYRKOGÅRDSFÖRVALTNINGEN

Svedala församling söker gravrättsinnehavare till gravplatser på Svedala- Börringe- Törringe- och Västra Kärrstorps kyrkogårdar. Före den 1 april 1991 fanns ingen skyldighet för gravrättsinnehavare att anmäla sitt gravrättsinnehav till huvudmannen för begravningsverksamheten. Huvudmannen hade heller inte några rutiner för att samla in sådana uppgifter. För att gravböcker ska bli ordentligt uppdaterade vill församlingen komma i kontakt med anhöriga eller andra som känner till något om anhöriga till den/dem som är gravsatta på gravplatsen. Får kyrkogården inte kontakt med anhöriga finns det risk för att gravplatsen kommer att betraktas som återlämnad till huvudmannen. Det kan medföra att gravanordningen tas bort. Skyltar har satts ut på berörda gravplatser. Hör av dig till kyrkogårdsexpeditionen på telefonnummer: 040-40 27 83.

/Dennis med personal