Närbild på en gravdekoration: en ängel kramar om en sten.
Foto: Jenny Sigeman /Ikon

Elever i årskurs 4-6 möter kyrkan

Genom samtal och gruppövningar, dramatiseringar, vandringar och studiebesök får eleverna lära sig mer om historia, traditioner och ritualer samt tillfälle att reflektera över dessa och djupare tankar kring tro, liv och död.

Årskurs 4-6

Ritualer, traditioner, symboler i Svenska kyrkan

Vi pratar med barnen på ett interaktivt sätt om kristna ritualer, traditioner, symboler och kyrkorummet. Vi berättar om dopet, konfirmation, vigsel och begravning i Svenska kyrkan.

• Plats: Sundbybergs kyrka
  • Period: februari månad

Kompis

Vi gör värderings- och samarbetsövningar och funderar tillsammans hur man är en bra kompis. Samtalen utgår från Bibelns 10 guds bud och den gyllene regeln.

• Plats: Duvbo kyrka
  • Period: maj månad

Kyrkogårdsvandring

Vi visar besöker Sundbybergs begravningsplats och berättar om olika begravningssätt, kristna traditioner och tankar kring död och begravning. Vi svarar på frågor som barnen har.

• Plats: Samling vid Lötsjökapellet Sundbybergs begravningsplats
  • Period: året om

Tror du på Gud eller?

Vi för ett samtal utifrån barnens frågor och funderingar kring Gud.

• Plats: Vi kan komma till ert klassrum eller välkomna er någon av våra lokaler.
  • Period: Vi bokar in det när det passar er klass.
  • Tidsåtgång: Vi avsätter den tid för passet som ni önskar

Studiebesök

• Vi välkomnar er att komma med era egna förslag och funderingar på upplägg. Det går alltid bra att ordna studiebesök i Sundbybergs eller Duvbo kyrka. Här av er så bokar vi en tid som passar er.

Aktuella aktiviteter öppna för anmälan

Aktiviteter för övriga åldersklasser

Några barn leker med dockorna i julkrubban.

4-5 åringar i förskolan och förskoleklasser möter kyrkan

Genom krubbvisningar och gestaltningar med dockor får barn i förskola och förskoleklass ta del av julens och påskens kristna berättelser.

Elever i årskurs 1-3 möter kyrkan

Genom drama, berättande och interaktion får eleverna ta del av bibelns berättelser, lära sig mer om den första påsken och följa kyrkråttan genom kyrkans alla skrymslen och vrår.