Fåglar och noter på trådar, som ett notsystem.

Musik & kör

S:t Staffans församling har ett rikt och varierat musikliv. Du är välkommen att komma och lyssna eller titta, eller att själv vara med och medverka.

Församlingen arrangerar konserter, har musik- och temagudstjänster och ett flertal körer. Dessutom innehåller varje gudstjänst några väl valda psalmer som församlingen sjunger, postludium och ibland solister eller sångensembler.

Se aktuella musikevenemang i kalendern

Är du intresserad av att sjunga i kör? Då är du välkommen att ta kontakt med någon av församlingens kyrkomusiker. Körerna övar varje vecka under terminerna.

Körer finns för olika åldrar, erfarenhet och sångstil. Det finns möjlighet för dig att få utveckla din sångröst, uppträda och vara en del av gemenskapen som det innebär att sjunga i kör. Körledarna är högutbildade och erfarna. Alla våra körer är utan kostnad.

Är du nyfiken på hur det är att sjunga i kör? Eller vill testa att få sjunga i byns vackraste byggnader med den mäktigaste akustiken? Vilken kör skulle passa dig?

Se fler smakprov på vår musikaliska verksamhet på http://www.youtube.com/ststaffan

Gapande fågelungar i ett bo.

Körer för barn

Vi vill utveckla barnens naturliga sångglädje och låta dem växa i sin säkerhet. Körerna är avgiftsfria.

Sjungande stare med utbredda vingar.

Kör för unga

Utifrån intresse och efterfrågan ger vi ungdomar möjlighet att sjunga i grupp och prova olika stämmor. Det kostar inget att vara med.

Sjungande sånglärka.

Körer för vuxna

Församlingens körer deltar med sång i gudstjänster och vid konserter i både kyrkan och församlingsgården m.m. Alla körer är avgiftsfria. Du som vill sjunga eller spela tillsammans med orgeln i gudstjänsterna är också välkommen att höra av dig till våra musiker.

Körsångare.

Körsångens hälsoeffekter

Att sjunga i kör kan vara rena mirakelmedicinen! Studier visar att körsång gör oss gladare, friskare, smartare och mer samarbetsvilliga.

Aktuella konserter och musikgudstjänster