Omsorgsfull medarbetare sökes!

Skellefteå S:t Örjans församling söker en diakon med hjärta för att bygga relationer mellan lokalsamhälle, familj och församling. Är det du?

S:t Örjans församling består av Skellefteåstadsdelarna Ursviken och Skelleftehamn, och är en självständig församling i Skellefteå kontrakt med cirka 4350 medlemmar. I församlingen finns två kyrkor (S:t Örjans kyrka och Ursvikens kyrka), och gudstjänst firas regelbundet i bägge kyrkorna. I Ursviken finns dessutom en EFS-förening, vilket gör att en hel del av arbetet i Ursviken sker i dialog- och samarbete med EFS-föreningen där.

I dina huvudsakliga uppgifter ingår, förutom samarbete med övriga anställda i församlingen och ovan nämnda EFS-förening, att leda och samarbeta med ideella medarbetare, bygga relationer genom regelbunden närvaro på familjecentralen i Ursviken, leda och organisera församlingens internationella arbete samt arbeta strategiskt och målmedvetet med barnfamiljer, unga vuxna och ungdomar som prioriterade målgrupper. Du förväntas regelbundet tjänstgöra vid gudstjänstfirandet i någon av församlingens kyrkor.

Som person är du samhällstillvänd och öppen för att möta alla människor som bor och vistas i församlingen - infödda svenska medborgare såväl som nyinflyttade som ämnar att bosätta och etablera sig här, mycket på grund av den industriella expansion som nu sker i Skellefteåregionen.

Anställningen förutsätter medlemskap i Svenska kyrkan, samt att du delar och ställer dig bakom Svenska kyrkans värderingar och uppdrag. Dessutom kräver vi som rutin utdrag ur belastningsregistret, då delar av arbetet utförs i närheten av barn och unga.

Tjänsten kräver B-körkort.
Tjänsten är en tillsvidareanställning och omfattningen är heltid (100%).
Tillträde sker enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan!

Vänligen insänd personligt brev, CV, samt referenser till:

S:t Örjans församling
Smältaregatan 6
932 32  Skelleftehamn

eller via epost till storjan.forsamling@svenskakyrkan.se

Sista ansökningsdag 22 septermber 2024.
(Intervjuer sker löpande och tillsättning kan ske innan ansökningstidens slut.)

För frågor gällande tjänsten, kontakta

Markus Ahlstrand, kyrkoherde
markus.ahlstrand@svenskakyrkan.se