Foto: Sven-Erik Falk

Stenstorps pastorat

Mellan Vänern och Vättern ligger Stenstorps pastorat. Välkommen till en traditionsrik bygd!

KyrkNytt

Här kan du läsa senaste numret av KyrkNytt! Där du bl.a. kan läsa om dopklänningar som vi lånar ut skänkta av Raija Aalto Persson.

Tre olika dopklänningar hänger i ett träds grenar.

Dop, konfirmation, bröllop och begravning

Har ni blivit föräldrar och vill döpa ert barn? Eller funderar ni på att gifta er? Välkomna att höra av er till Monica på pastorsexpeditionen!

Musik i trantid

Är du vid Hornborgasjön och tittar på fåglar? Passa på att gå in i Bjurums vackra kyrka!

Tack och farväl, Maria!

På palmsöndagen, 24 mars, avtackar vi komminister Maria Ytterbrink i mässan i Stenstorps kyrka kl. 10. Om du vill vara med på den efterföljande lunchen i Stenstorps församlingshem, anmäl dig senast 15 mars till Monica på tel. 0500-499500. Välkommen!

Välkomna till barnkörsprojektet påsktoner

Vi övar vid fyra tillfällen och medverkar på påskdagen i Broddetorps kyrka.

En regnbåge över en sjö.

Tisdagar med tänk

Är du intresserad av livsfrågor? Välkommen till våra kvällsföreläsningar om liv och tro i Stenstorps församlingshem med Frank Lorentzon, präst och filosof. Fika från kl. 18. Föreläsningen startar kl. 18.30 och avslutas kl. 20.30. Ingen anmälan.

Fotoutställning i Stenstorps kyrka sommaren 2024

Vad ser du framför dig när du hör orden Tro, hopp och kärlek? Vi vill se det du ser. Skapa en bild på hela temat eller del av temat och lämna din bild senast 24 april så kanske din bild visas på utställningen i kyrkan i sommar.

Upplev en resa i tiden

Följ vår guide genom påskens budskap!

Här kan du se vad som händer i Stenstorps pastorat.

Tillsammans med barn och unga

Vi möts på olika arenor i vårt pastorat.

Gemensamma pastoratsträffar

Välkommen till Stenstorps pastorats gemensamma träffar för en stunds gemenskap och fika!

Säkra gravstenar

En gravsten måste vara säkert monterad och får inte utgöra en säkerhetsrisk för besökare eller anställda. Vart femte år kontrollerar därför huvudmannen gravstenarna på en gravplats.

Kyrkogårdsförvaltningen

Välkommen till kyrkogårdsförvaltningen! Vi sköter kyrkogårdarna och begravningsverksamheten för alla som bor i Stenstorps pastorat, oavsett livsåskådning eller medlemskap i Svenska kyrkan. Kontakta oss gärna om du har frågor.

Vuxenverksamhet

Stenstorps pastorat har ett rikt utbud för dig som är vuxen.

Sjung i kör

Det är roligt att sjunga i kör. Forskning visar att det också är nyttigt både för kroppen och humöret. Så välkommen att vara med i någon av pastoratets körer, som finns för både stora och små.

Vilskeleden

Vilskeleden är en regional vandringsled genom västra Falbygden. Den sträcker sig mellan Jäla kyrka i söder och Östra Tunhems kyrka i norr, sammanlagt 44 km. Här kan du vandra genom hagar, jordbruksmark och skog, och uppe på Mösseberg har du milsvid utsikt med Kinnekulle i fjärran.

Be en bön för fred

På bönewebben kan du tända ett ljus eller be en digital bön för fred.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

GDPR

Svenska kyrkan har hanterat personuppgifter på ett ansvarsfullt och respektfullt sätt i många hundra år och det kommer vi att fortsätta att göra. Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har.

Om Svenska kyrkan Stenstorp

Stenstorps pastorat består av fyra församlingar och har tolv kyrkor som skymtar i landskapet när man färdas över Falbygden.