Starrkärr-Kilanda församling genomgår processmodell Regnbågsnyckeln

Nyhet Publicerad Ändrad

Sedan oktober 2023 genomgår alla medarbetare och förtroendevalda i Starrkärr-Kilanda församling processmodell Regnbågsnyckeln, med målet en mer inkluderande kyrka. Det är vi mycket glada och stolta över!

Vad är Regnbågsnyckeln?

Regnbågsnyckeln är en märkning som visar att förtroendevalda och medarbetare i en församling genomgått en processmodell för en mer inkluderande kyrka och har viljan att aktivt arbeta för mångfald och öppenhet. Processen består av utbildning, studiecirklar, visionsarbete samt reflektion. Bilden nedan visar Regnbågsnyckelns sex steg. Efter utförd process och utarbetade mångfaldsvisioner får församlingen ta emot märkningen Regnbågsnyckeln.

Processmodellen Regnbågsnyckeln har arbetats fram av EKHO (Ekumeniska grupperna för kristna hbtq+-personer) i samverkan med Växjö stift och studieförbundet Sensus. Sedan 2018 erbjuds den tilll alla stift och församlingar/pastorat i Svenska kyrkan.
Läs mer om Regnbågsnyckeln på EKHO:s webbplats.

Regnbågsnyckelns sex steg