Lila krokus och regnbågsmärkningen.

Söndrum-Vapnö församling

Välkommen till Svenska kyrkan, Söndrum-Vapnö församling. Vem du än är och hur du än har det så finns kyrkan här för dig. Kyrkan vill erbjuda både andlig och social gemenskap för alla.

Påskliljor vid Örtagården.

Påsken 2024

Påsken är kyrkans största helg. Vi firar att Jesus besegrar döden.

Dop/vigsel, Söndrums kyrka.

Drop in-vigsel och drop in-dop i Söndrums kyrka

På Valborgsmässoafton erbjuder församlingen drop in-vigsel eller/och drop in-dop i Söndrums kyrka

Drop in-vigsel (med tidsbokning) i S:t Olofs kapell

Boka drop in-vigseln i S:t Olofs kapell torsdag 9 maj 2024

Lediga tjänster

Att arbeta inom Söndrum-Vapnö församling innebär att arbeta för något man tror på, och oftast arbete med människor på olika sätt. När det uppstår rekryteringsbehov inom vår organisation hittar du annonserna på denna sida.

Söndrums församlingsgård.

Arkitekturpriset 2023

Söndrums församlingsgård röstades fram till vinnare!

Helgmålsandakter (digitala)

På lördagar klockan 18:00 rings helgen in och vi publicerar en digital Helgmålsandakt här nedan.

Gudstjänster

Välkommen att fira gudstjänst

Musik och rytmik

Låt barnen få uppleva kyrkorummet genom sång och musik.

Barn på babyrytmik med en äggskallra i handen.

Babyrytmik

Sång, dans, rörelse och ramsor för små barn tillsammans med föräldrar.

Barn- och ungdomskörer.

Körer för barn och ungdomar

I församlingen finns det flera olika barn- och ungdomskörer.

Körer för vuxna

Vi har körer för både vana och ovana sångare.

Frukost för män i Söndrums församlingsgård.

Frukost för män

Välkommen att fika, umgås och prata.

Träningshopprep.

Seniorgympa

med Kajsa och Adde

Filmkväll.

Filmkväll

Vi ser film tillsammans och pratar om livet enligt modellen "Tala film - Tala liv".

Möte med Bibelns kvinnor.

Möte med Bibelns kvinnor

Varannan tisdag (jämn vecka) kl 17:30-19 i Söndrums församlingsgård

Uppslagen bibel, tända ljus.

Bibelstudium

Plats: Söndrums församlingsgård

Hallägralunken

Vi går en härlig promenad tillsammans!

Två personer promenerar under samtal.

Någon att prata med

Välkommen att ta kontakt för ett samtal eller en pratpromenad

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Har du frågor kring personuppgiftsincidenten?

Kontaktperson för Söndrum-Vapnö församling är Dataskyddsombud Xeeda AB Tfn 08-22 55 40. E-post dso@xeeda.se

Välkommen att höra av dig till oss.

Nyhetsbrev

Söndrum-Vapnö församling har ett Nyhetsbrev som kommer ut ca en gång per månad. Prenumerera så kommer brevet direkt i din mobil, läsplatta eller dator en gång i månaden. Erbjudandet är gratis men du behöver prenumerera på tjänsten för att ta del av all information.

Två personer sitter i en ring med några andra ryggen mot kameran.

Tankar inför helgen

"Mitt i natten, i en av de mest symboliskt mättade gudstjänsterna på kyrkoåret, får dopkandidaterna uppleva hur deras liv hör ihop med bibelns berättelser." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Kyrkans SOS

Kyrkans SOS är en fristående ideell organisation som erbjuder kris- och samtalsjour. Du kan ringa SOS-telefonen eller skriva till SOS-brevlådan. Du får vara anonym. För dig mellan 12 och 25 år finns Nätvandrarchatten.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Utträde - information från Svenska kyrkan på nationell nivå

Företag uppmanar personer att lämna Svenska kyrkan och skickar betalningskrav

På kyrkokansliet har vi den senaste tiden från både församlingar, privatpersoner och myndighet blivit uppmärksammade på att företag uppmanar personer att utträda ur Svenska kyrkan med hjälp av dem. Vid flera tillfällen har personer sedan fått fakturor och i vissa fall även inkassokrav.

Betalningskrav för en tjänst som inte är beställd kan vara bedrägeriförsök och personen som fått betalningskravet bör bestrida det. Det obehag och de konsekvenser detta får är problematiska, tyvärr har Svenska kyrkan hittills inte hittat någon möjlighet att stoppa det.

Det är alltid gratis att både träda in i Svenska kyrkan och att träda ur.

Kyrktornet

Här kan du läsa församlingsbladet Kyrktornet.

Regnbågsnyckeln

Se människan! För människans skull!