Ett kyrktorn sticker upp bakom trädkronorna mot blå himmel.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Sommarkyrkor och vägkyrkor

Många kyrkor har sommaröppet för den som vill upptäcka kulturarvet. En vägkyrka är en sommarkyrka som är lättillgänglig för bilister och andra vägfarare. På flera håll finns kafé i anslutning till kyrkan. Hitta rätt med hjälp kartan på webben eller appen Kyrkguiden.

Vägkyrkor

En vägkyrka är en sommarkyrka som är lättillgänglig för bilister och andra vägfarare. En vägkyrka har andakt dagligen. I eller i anslutning till kyrkan erbjuds en enkel servering och tillgång till toalett.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Kyrkorum med upplysta valv, i centrum av bilden ett triumfkrucifix.

Upptäck kulturarvet

Kyrkor och begravningsplatser är fulla av historia och rymmer olika slag av berättelser. Samtidigt är rummen och platserna inte museala utan används än idag, ett levande kulturarv.

Ett stenkors på en gravsten.

Kyrkogården berättar

Det utseende som våra kyrkogårdar och begravningsplatser har idag speglar samhällets syn på död och begravning under flera hundra år. Kyrkogårdarna är som öppna historiska arkiv, dit alla har tillträde.

Illustration av kyrka

Vad är vad i kyrkan?

Har du koll på kyrkans olika delar och detaljer? Den här bilden visar den allra vanligaste typen av kyrkobyggnad i Sverige. En långhuskyrka med avrundat slut mot öster och torn i väster.  På den här sidan kan du lära dig mer om kyrkobyggnaden.

Skärmpdump av @kulturarvet instagramflöde.

Följ @kulturarvet på Instagram

@kulturarvet bjuder på bilder, berättelser, roliga quiz och tävlingar om det kyrkliga kulturarvet som tillhör oss alla och som Svenska kyrkan förvaltar. Du följer enklast via Instagramappen.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.