Foto: Angelica Windolf

Bandypappan från Edsbyn

Vi möter Matts Sandström, pastoratets nye kyrkoherde.

Den 15 mars tillträder Matts Sandström tjänsten som kyrkoherde i Södertälje pastorat. För många är han ett känt ansikte i sin tidigare roll som kyrkoherde i Järna- Vårdinge pastorat. Under åren i Järna har Matts bland annat haft ett fokus på att utveckla gudstjänstlivet, en förhoppning han har att få göra även här i Södertälje.

– För oss kristna är det centralt att få träffas och fira gudstjänst tillsammans. Därför är det viktigt att tröskeln är låg och att alla får ut något av gudstjänsten. Samtidigt är det viktigt att gudstjänstens centrum är tydligt och att Guds tilltal är det väsentliga.

Hur ser du på kyrkans roll i samhället och det faktum att Svenska kyrkan är en minoritetskyrka i Södertälje?

– Jag tänker att det är viktigt att visa på att kyrkan är en del av samhället. Som minoritetskyrka kan vi dra lärdomar av andra lutherska minoritetskyrkor, inte bara i Sverige. Jag tror att vi har mycket att lära av till exempel den danska och tyska lutherska kyrkan, säger Matts.

Han understryker att kyrkan ska synas i samhället, men samtidigt fortsätta att vara kyrka med gudstjänsten i centrum.

– Framöver behöver vi som kyrka fortsätta att betona kärnan i den kristna tron, att vi tror att Jesus behövs i människors liv. Vi ska inte fostra duktiga människor, utan hjälpa människor att växa och bli goda människor. Som kristna ska vi vara vänliga och medmänskliga, och visa det för människor runtomkring oss. Gud älskar oss för dem vi är!

Kallelsen att tjäna Gud upplevde Matts redan under tonåren i Bålsta och vid 16 års ålder fanns det inget tvivel om att det var präst han skulle bli. Men innan studierna i Uppsala tog vid blev det militärtjänstgöring på F16 och studier i språk och kultur i Italien — ett land som ligger Matts varmt om hjärtat.

Under adjunktåret hamnade Matts i bandymeckat Edsbyn, i Ovanåkers församling, och här blev han kvar i hela 24 år. Här växte sönerna upp och Matts blev en av byns många “bandypappor”. Som 33-åring var han Sveriges då yngste kyrkoherde och kontraktsprost.

Det blev många år i Edsbyn, men föddes gjorde Matts i Stockholm. Uppväxten tillbringades i Bålsta och skolgången i Enköping. Efter tiden i Edsbyn blev det några år i Mora, innan Matts så småningom hamnade i Järna. Fem år senare styr han nu alltså kosan mot kringelstan och Södertälje pastorat.

– För första gången i livet har jag nu köpt min alldeles egna bostad. Sedan jag flyttade hemifrån har jag bara bott i prästbostäder, så det är en ny och härlig känsla, berättar Matts med ett stort leende på läpparna. Jag är väldigt tacksam att ha fått uppleva prästgårdslivet, men var sak har sin tid och nu känns det spännande att bo i lägenhet mitt i staden.

Vid sidan om jobbet har Matts ett stort intresse för natur, fåglar, kyrkohistoria, kultur och resor.

Vad gör du helst på sommaren?

– Den perfekta sommarsemestern består av en mix av lata dagar hemmavid och en resa fylld av natur och kultur. Ofta i Italien eller Tyskland, men en helt ny bekantskap blev i somras Innsbruck i Österrike, som är en perfekt kombination av natur och kultur, stad och berg.

Text: Gustav Svärd
Foto: Angelica Windolf