Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Hur går jag tillväga för att boka en begravning?

Det vanligaste sättet göra för att att boka en begravning är att ta hjälp av en begravningsbyrå som håller koll på allt i samband med begravning samt gravsättning. Om en person kremerats och är tillbaka hos oss på Kyrkogårdsförvaltningen kan du själv boka en gravsättning av urna via oss. Begravningsbyråeerna tar ut en avgift för sina tjänster och detta skiljer sig från byrå till byrå.

Kyrkogårdsförvaltingen förvaltar tre stycken kapell på kyrkogården i Södertälje och ett kapell i Tveta som ni kan välja som ceremonilokal för begravningar. Alla kapellen är neutrala i sin inredning för att passa flertalet olika begravningsceremonier även borgerliga begravningar. Har ni en enklare kista finns det möjlighet att låna bårtäcken vid begravningen. Det finns även olika låneurnor  att använda vid akt med urna samt en ljusstake/blombärare. Bilder på dessa finner ni nedan.