Skarpnäcks församling

Skarpnäcks församling är en församling i Svenska kyrkan med stort hjärta och framtidstro som lever med Gud i varje andetag. Se allt som händer i församlingen i kalendern längst ned på denna webbsida!

17/3-7/4: Awareness - Fotoutställning om albinism i Tanzania

Fotoutställningen om albinism i Tanzania, skapad av Linnéa Román, är ett resultat av hennes möte med Sister Martha, grundare av Peacemakers for Albinism and Community (PAC).

21/3: Hope in a hard time - filmvisning av ‘In the shadow of the sun’ följt av panelsamtal

Visning av filmen "In the shadow of the sun", en film om albanism i Tanzania, med efterföljande panelsamtal. Kvällen är gratis men anmäl dig gärna så vi undviker matsvinn.

Pilgrimspass - för dig mellan 7-11 år tillsammans med en vuxen!

24 mars, 21 april, 5 maj och 19 maj 2024! Vi kommer vara både inne och ute, gå kortare sträckor i tystnad och det blir mycket rörelse. Här finns det plats för både lek och allvar, tillsammans funderar på livets stora frågor. Vi startar kl 13.00 i Forum i Markuskyrkan och vi avslutar vid 14.30. Anmäl dig via SMS: 0707-86 08 95 senast fredagen innan!

Kristen djupmeditation

Prova på kristen djupmeditation tillsammans med församlingens präst Patrik Ehrman. Fredagar kl 08.00 i Markuskyrkan. Ingen förkunskap krävs, men kom gärna 07.45 för en kort introduktion. Ingen kostnad och ingen föranmälan krävs.

Unga vuxna

Unga vuxna är en grupp för dig som är mellan 18-25 år, där samtal om tro och livsfrågor blandas med önskade aktiviteter. Hitta en gemenskap med andra unga vuxna som är i samma period i livet.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Sommarläger 2024

8-12 juli (vecka 28) åker vi till Hjälmargården och under fem härliga sommardagar så erbjuder vi din familj vila, miljöombyte och en möjlighet att umgås med nya och gamla vänner. Intresseanmälan öppnar 1 april 2024!

Svenska med baby

På tisdagar kl 13.00 träffas gruppen Svenska med baby - träffar för vuxna med barn 0-2 år. Det blir cirka 1,5 timme där de som träffas samtalar, byter erfarenheter, sjunger, fikar och tränar svenska (för den som vill). Träffarna leds av volontärer och gruppledare som också är småbarnsföräldrar tillsammans med personal från Svenska kyrkan.

7 nycklar till klimatomvändelse i praktiken

Under 2024 kan du, utifrån nedslag i församlingens verksamheter, ta del av de sju nycklar biskop Andreas tar upp i sin bok "Gud såg att det var gott". Nycklarna kan vara en del av vägen till din klimatomvändelse och skapa hopp om att förändring är möjlig om vi agerar tillsammans!

Gemenskap

Kom och dela en stund med gemenskap under dagtid på tisdagar i Skarpnäck på Markusplatsen och på fredagar i Bagarmossens kyrka.

Lectio divina - gudomlig läsning

Kom och upptäck hur Bibelns berättelser kan ha ett tilltal till dig idag. Vi använder olika läs- och bönemetoder ur den kristna traditionen för att närma oss olika bibeltexter. Onsdagar kl 19.00, kom gärna på veckomässan innan kl 18.00.

Dans i medveten närvaro & Yoga i Björkhagen

Församlingen erbjuder kostnadsfri Dans i medveten närvaro varannan måndag samt Yoga varje torsdag i Björkhagen. Öppet för alla och ingen anmälan, men ett begränsat antal platser.

Gudstjänster

Fira mässa i församlingen söndagar kl 11.00 i Markuskyrkan och kl 15.00 i Bagarmossens kyrka samt veckomässa på onsdagar kl 18.00 i Markuskyrkan och torsdagar kl 18.00 i Bagarmossens kyrka. En kyrkmåltid serveras efter alla gudstjänster.

Dop

Dopet är en yttre bekräftelse av Guds kärlek till oss människor och ett välkomnande av en människa in i en gemenskap av människor, familjens och kyrkans. I Svenska kyrkan är traditionen att låta döpa nyfödda barn starkast, men det är möjligt att döpas i precis vilken ålder som helst, men man döps bara en gång i livet.

Gå med i Svenska kyrkan - bli medlem!

Är du redan medlem? Tack för att du är med. Om inte – tycker du att kyrkan står för något gott? Då är du välkommen som medlem för att stötta kyrkan i dess uppdrag. Det finns flera sätt att bli medlem men enklast är att skicka ett SMS till kyrkoherde Pia-Sophia Passmark 070-786 08 92 och skriva ”Jag vill bli medlem” så ringer hon upp dig.

Kontakt

Har du frågor om verksamhet kan du ringa 08-505 815 60. Där svarar någon som arbetar i service eller någon på kansliet.  Församlingsbokningen har öppet för bokning av dop, vigsel och begravning på tel: 08-505 815 01. Du kan också mejla skarpnack.bokning@svenskakyrkan.se.

Markuskyrkan i Björkhagen.

Markuskyrkan - St Mark's Church

Markuskyrkan, den unika byggnaden ritad av Sigurd Lewerentz, har öppet alla dagar mellan kl 09.00-16.00. /St Mark's Church is open every day between 09.00-16.00.