Dop, Konfirmation, Vigsel och Begravning

Svenska kyrkan har traditioner för livets alla händelser som att välkomna det nya barnet i samband med dopet, att låta våra ungdomar ställa frågor om vem de är och vad de tror på vid konfirmationen, att två älskande får avge kärlekslöften till varandra vid vigseln och att vi, genom begravning, får ta farväl när någon gått bort.

Dop

Dopet är en yttre bekräftelse av Guds kärlek till oss människor och ett välkomnande av en människa in i en gemenskap av människor, familjens och kyrkans. I Svenska kyrkan är traditionen att låta döpa nyfödda barn starkast, men det är möjligt att döpas i precis vilken ålder som helst, men man döps bara en gång i livet.

Konfirmation 2023-2024

Konfirmation för unga (ca 14-15 år) erbjuder flera olika alternativ. Församlingen tycker inte att det ska kosta något att vara konfirmand - därför är alla församlingens alternativ gratis. Anmälan till konfirmation 2023-2024 är nu och här kan du läsa om alternativen i Skarpnäcks församling!

Collage med två bilder: närbild på två händer som byter ringar och bild på två personer som håller i en ring under ett bröllop.

Vigsel

I människors vänskap och kärlek till varandra anar vi också Guds kärlek. I partnerskap och äktenskap kan vi se en glimt av Gud i en annan person och förmedla något av Guds närvaro till den andra. Vigseln och välsignelsen är ett sätt att ge uttryck åt detta. Det är en offentlig markering att två människor vill leva tillsammans.

En kyrkgång där ett barn och en gammal person går hand i hand mot dörren

Begravning

När någon dör, som tillhört Svenska kyrkan, kan de anhöriga så snart de vill ta kontakt med församlingsexpeditionen. Vi hjälper gärna till såväl före som under och efter begravningen.

Bokning och kontakt

Bokning av dop, vigsel eller begravning görs via bokningstelefon: 08-505 815 01, telefontiden för bokningen är tisdag-torsdag kl 09.00-13.00
E-post: skarpnack.bokning@svenskakyrkan.se
Obs! Bokningen är stängd röda dagar, klämdagar samt storhelger.

Kontakt med präst, musiker och övrig personal hittar du under sidan Kontakt och öppettider/Anställda medarbetare.