Medlemskap

Som medlem stöttar du många olika områden, både för dig själv och dina medmänniskor, kanske har du barn och även barnbarn. Många är vi som någon gång kommer i kontakt med kyrkan och dess verksamheter.

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Kyrkoavgiften går framför allt till din lokala församling och går bland annat till:

Dop (kyrka, församlingshem, präst, musiker och vaktmästare)
Vigsel (kyrka, församlingshem, präst, musiker och vaktmästare)
Begravning (kyrka, församlingshem, präst, musiker och vaktmästare) Konfirmation
Barnverksamhet som Fröet, Babyrytmik, Miniorer
Besök på äldre på äldreboende och sjukhem
"Efter-skolan-aktiviteter": Ungdomsgrupper och Juniorer för barn och ungdom Körverksamhet - lyssna på eller medverka i
Konserter i våra kyrkor
Stöd av katastrof- och utvecklingsarbete genom
Svenska kyrkans internationella arbete
Anhöriggrupper för sörjande
Mötesplatser för vuxna, t.ex. Soppluncher, Frivilligt arbete, Mitt-på-dagen-träffar, Café Ljuspunkten, Vägkyrka, Lunchmusik m.m.
Kris- och jourverksamhet
Kostnadsfria samtal/själavård och stödsamtal, öppet för alla
Flyktingarbete och integration
Vårda kyrkor och kulturmiljöer samt tillhandahålla församlingshem

Visste du också att Svenska kyrkan erbjuder:
Sjukhuskyrkor i Sala och Västerås
Familjerådgivning
Jourhavande präster
Härbärgen för ensamma och hemlösa
Arbeten på våra häkten och fängelser

Är du inte redan medlem och vill bli det? Fyll i nedanstående så skickar vi hem en blankett till dig! Längre ner här på sidan hittar du även blankett i PDF-format om du själv vill skriva ut den.