Foto: AM

Präst till Långelanda och Myckleby

Nyhet Publicerad Ändrad

Kan du se dig själv som präst på västkusten? Vill du vara församlingspräst och själasörjare för bofasta och fritidsboende? Är du nyfiken på att vara en del av Svenska kyrkan på Orust? Vill du pröva kallelsen att vara präst i Långelanda och Myckleby?

Långelanda och Myckleby församlingar är två av de sju församlingarna på Orust och ligger längs öns vackra östra kust. Svanesund är tätorten med drygt 2000 invånare. Där finns bl. a. affärer, badplats och ett kyrkans hus. Svanesund tillhör de växande tätorterna på Orust. Via färja eller broar har man anslutning till E6 och når Göteborg på en timme och på lite kortare tid Uddevalla. Stenungsund ligger en mil bort och där finns tåg till både Göteborg och Uddevalla.

Det firas gudstjänst i båda församlingarnas kyrkor. Gudstjänstlivet präglas av tradition och förnyelse. Det finns nu en längtan efter en samlande herde som tillsammans med församlingen verkar för en varm gemenskap omkring gudstjänsten. Det är viktigt för oss att öppna vägar för människor till en personlig tro på Jesus Kristus och en god och livsbejakande gemenskap.

De två församlingarna har ett gemensamt arbetslag som möts i Kyrkans Hus i Svanesund till arbete, bön och planering -  för att möta barn, ungdomar och vuxna. I kyrkans hus träffas barngrupperna, de daglediga till gemenskap och andakt och Alpha-gruppen för att utforska den kristna tron.

Vår verksamhet omfattar alltså barn, ungdomar, vuxna och äldre och vi vill ocksåutveckla frivilligengagemanget i våra församlingar. I pastoratet inbjuder vi till konfirmandläsning under olika former. Vi har goda kontakter med skola och föreningsliv.

Tjänsten är en arbetsledande tjänst, direkt underställd kyrkoherden. Du ingår i pastoratets ledningsgrupp. På delegation tar du plats i församlingsråden. Du har ansvar för verksamheten, församlingsbudgeten och personalansvar för ditt arbetslag.

Din huvudsakliga tjänstgöring blir i Långelanda och Myckleby församlingar och ditt arbetsrum är beläget i Kyrkans hus i Svanesund. Det ingår även att vara en del av vårt övriga arbete i pastoratet med gudstjänster, konfirmander etc.

Församlingen hjälper gärna till att hitta bostad om så behövs.

Nu söker vi dig som:

• Delar Svenska kyrkans tro och bekännelse.
  • Vill och kan möta människor i olika åldrar med evangeliet om Jesus Kristus.
  • Är trygg i din roll som präst och är öppen för utveckling och nytänkande.
  • Känner en glädje i att få undervisa och förkunna på biblisk grund.
  • Vill dela och leda församlingens bön- och gudstjänstliv.
  • Är lyhörd och har social kompetens.
  • Har förmåga att arbeta både självständigt och i grupp.

Kvalifikationer

Du är prästvigd i Svenska kyrkan och är behörig att utöva prästämbetet.

Villkor

Tillsvidareanställning som arbetsledande komminister 100%

Tillträde efter överenskommelse.

Körkort och tillgång till bil.

I samband med rekryteringen begärs utdrag från belastningsregistret.

Medlem i Svenska kyrkan

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Information om tjänsten:

Kyrkoherde Åke Wiklund, tel 0304-26 201 (ake.wiklund@svenskakyrkan.se) eller vikarierande komminister Henrik Svensson, tel 0304-26 250 (henrik.svensson2@svenskakyrkan.se)

Facklig företrädare:
KyrkA: Ib Pihlblad, 0733 441 463 ,
ib.pihlblad@kyrka.se

Vision: Stefan Haugnes  031- 771 30 79  stefan.haugsnes@svenskakyrkan.se

Skicka din ansökan till  orust.jobb@svenskakyrkan.se

Välkommen med din ansökan!