Två stolar, på den ena står ordet "reserverad", genom stolarna syns en kör som håller konsert.
Foto: Helena Sandström

Musik och konsert

Svenska kyrkan är Sveriges största arrangör av musikevenemang och bidrar till ett levande kulturliv i Göteborg. I Örgryte pastorats kyrkor kan du njuta av till exempel klassiska verk, lunchmusik, visa och gospel.

Mer om aktuella konserter i Örgryte pastorat:

Musikgudstjänst: Bliv kvar hos mig 28/4

Bibelläsningar varvade med musik av Palestrina, Gjeilo, Byrd, Anerio, Rheinberger m fl ger återblick på påskens händelser. Sankt Pauli vokalensemble under ledning av Inese P Johansson. Björn Larsson, präst.

En valborgseld brinner.

Fira valborg med härlig vårsång!

På valborgsmässoafton 30/4 sprider sångare från Svenska kyrkans körer vårstämning vid Härlanda tjärn. Kl 17 inleds firandet, då barnkörer från Härlanda församling och Redbergskyrkan sjunger. Ca kl 20 tänds elden ackompanjerade av projektkören i pastoratet. Vill du gå dit i sällskap kan du komma till Frivilligcentralen Knuten (Råstensgatan 4) så promenerar vi dit tillsammans. Det finns också personal från Svenska kyrkan på palts. Valborgsfirandet arrangeras av Göteborgs stad.

Lunchmusik 1/5

1/5 kl 12.00 Sankt Pauli kyrka: Mikael Holmlund spelar Orgelsonat nr 7 av A. Guilmant.

Ett drömskt landskap, en guldfärgad flöjt och texten "Förklädd Gud".

Förklädd Gud 5/5

Härlanda Oratoriekör med orkester, instrumentalister och solister framför Lars-Erik Larssons Förklädd Gud. Söndag 5 maj kl 18.00 i Härlanda kyrka. Biljetter via Ticketmaster.

Projektkören sjunger vårsånger Anmäl dig senast 13/4!

Projektkören sjunger vårsånger på Valborg vid Härlanda tjärn och i en vårsoaré i Sankt Pauli, ett samverkansprojekt mellan våra församlingar. Anmälan är nu stängd, men här kan du läsa mer om projektet.

Examenskonsert på orgel 14/5

Orgelkonsert: Kim Lundberg spelar sin examenskonsert på orgeln. Musik av Guilmant, Buxtehude och Böhm. Kim spelar även ur Beethovens Pathetiquesonat på flygeln. Sankt Pauli kyrka 14/5 kl 12.30

Porträttfoto av Ulf samt en bild när han spelar piano i kyrkan.

Lunchkonsert: Mitt liv som kyrkomusiker 15/5

Kyrkomusiker Ulf Lindström bjuder på konsert onsdag 15 maj kl 11 i Härlanda kyrka. Efter konserten är du välkommen att stanna kvar på sopplunch en trappa ner.

Lunchmusik 15/5

15/5 kl 12 i Sankt Pauli kyrka: Ingmari Dalin och Susanne Pettersson, sång

Orgelkonsert 18/5

Orgelkonsert: Árpád Solti, organist. Del av ungerska ”Orgelnatten”, arrangerad av Filharmonia Ungern. Sankt Pauli kyrka 18/5 kl 18.00

Musik i Sankt Pauli

”… tala till varandra med psalmer och hymner och andlig sång. Sjung och spela för Herren av hela ert hjärta…” I Sankt Pauli församling finns ett rikt musikliv med musikgudstjänster och lunchmusik.

Härlanda kyrkas port med ett gyllene emblem ovanför ingången.

Musik i Härlanda

Kända verk, mäktiga körtoner, sångglada barn och stilla musik till eftertanke. I Härlanda kyrka finns ett brett utbud av konserter med både egna körer och gästande musiker.

Musik i Örgryte

I Örgryte församling vill vi både förvalta och förnya en lång tradition av levande kyrkomusik. Välkommen att uppleva musiken i Örgryte!

Digitalt nyhetsbrev om musiken

Nyhetsbrev om musiken

Vill du prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev? Anmäl dig här!

Hitta fler konserter i Göteborg:

Solljus reflekteras i en kyrkorgels pipor.

Musik i Göteborg

Nu är det enklare för dig att hitta din nästa musikupplevelse. Kyrkorna i Göteborg har en gemensam kalender med konserter och musikevenemang nära dig.

Orgeln i Konserthuset

Tycker du om orgelmusik? Förutom kyrkornas orglar finns en fantastisk orgel i Göteborgs konserthus. Här hittar du mer information om den och konserthusets program framöver.

Vill du sjunga själv?

Personer i svart och rosa sjunger, i mitten finns en plats ledig.

Körer

Musiken sjuder i kyrkorna i Örgryte pastorat. Här finns ett brett utbud av körer och musikgrupper, från de allra minsta till pensionärer, för dig som vill vara med och sjunga själv.