Drop-in dop

Passa på! Välkommen till drop-in dop den 25 maj kl. 12-15 i Nynäshamns kyrka. Kärleksfullt och enkelt. Här kan du läsa vad som är bra att känna till innan du/ni kommer.

Välkommen på drop-in dop!

Den 25 maj kl. 12-15 i Nynäshamns kyrka erbjuder vi drop-in dop. Denna härliga dag kan du låta döpa ditt barn eller dig själv. Vi ordnar musik, dopfika och allt annat som behövs. Kom som ni är – själva eller med nära och kära. Det är bara att dyka upp.

Att döpas kan faktiskt vara så enkelt som att enbart ta sig till kyrkan. Här står präst, musiker, vaktmästare med flera till ert förfogande och ser fram emot att fira stunden.

Drop-in-dopet kan vara livets första fest, som för ett nyfött barn, men det passar lika väl för lite äldre barn såväl som vuxna. Dopet är en stund fylld av glädje, tacksamhet och kärlek.

För vem och varför?

Barn, unga och vuxna är alla lika välkomna att döpas. Den som döps behöver inte prestera något eller ens förstå allting. Om det är ett barn som döps, bjuds barnet in till konfirmation längre fram. Då kan barnet själv välja att bekräfta sitt dop. Den som döps blir en del i Guds stora familj – den världsvida kyrkan, som består av alla kristna genom alla tider. När dopet sker i Svenska kyrkan blir den döpta också medlem i just Svenska kyrkan.

Hur fungerar det?

Du behöver inte göra någon anmälan om dop till församlingen i förväg. Församlingen står för präst, musik och lokal. Liksom vid andra dop kostar inte ett drop-in-dop någonting. Vid ankomst får ni träffa någon som arbetar på administrationen som ser till att det formella stämmer. Före varje dop hålls ett dopsamtal med prästen, där även faddrar kan vara med. I det förberedande samtalet får ni fundera över vad som är viktigt i akten; Hur ska dopet se ut, vilka psalmer som önskas. Kyrkomusikern blir informerad om låtvalen och sen går man direkt över till kyrkorummet för dopet.

Dopklänning?

Det finns inget krav på dopklänning eller dopdräkt, utan det går lika bra att bli döpt i vanliga kläder. Det finns även dopklänningar att låna vid drop-in-dop för barn och vuxna.

Ta med legitimation

Det är bara några saker du behöver tänka på i förväg. Om den som ska döpas är under 18 år behöver du uppge barnets personnummer och ta med:

• undertecknat samtycke från vårdnadshavare som inte är med vid dopet.
  • samtliga vårdnadshavares legitimation.
  • personbevis barn med vårdnadshavare från skatteverket.

Den som vill döpas som vuxen ska ta med sin legitimation. Om ni inte är folkbokförda i Sverige, eller saknar personnummer, bör ni talamed prästen i förväg.

Bra att veta till drop-in dopet

• Dopet har ingen åldersgräns – unga och gamla i alla åldrar kan döpas.
  • Personer under 18 år behöver samtliga vårdnadshavares tillstånd.
  • Ta med legitimation!
  • Eventuella faddrar behöver vara döpta – de kan självklart också döpas i samband med drop-in-dopet.
  • Dopdräkt finns att låna till både barn och vuxna för den som vill. Det går också bra att döpas i sina vanliga kläder.