Tankar

                               Godhet har makt över ondskan

Ett av livets största hemligheter är ondskans mysterium. Vi närmar oss med raska steg detta tema på vårt kyrkoår. Nya testamentet talar bl.a om ”laglöshetens hemlighet”, 2 Tess 2:7. Hieronymus som skrev den latinska bibeln, versio vulgata, myntade begreppet, mysterium iniquitatis” =orättfärdighetens mysterium.

Ett av dess uttryck är krig. En angripare som inte skyr några som helst medel tar till besinningslöst våld, angriper ett annat lands territorium och folk, spyr ut eld och svavel, bryter mot alla lagar som finns, för att döda, våldta, erövra, härska, söndra och krossa, ja betvinga sin makt över motparten. En våldsverkare som sätter sin egen förfalskade historieskrivning som tvångströja på en annan nation.

En sådan aggression bevittnar vi i Rysslands mycket aggressiva krig mot Ukraina. Det är knappt möjligt för oss att ta in hur mycket mänskligt lidande detta orsakar. Ett annat nyhetsabsorberande krig är den extremt våldsamma och bestialiska attacken mot Israel av Hamas den 7 oktober 23, vilket i sin tur utlöste Israels anfall och krig mot Hamas i Gaza.

Tusentals döda, barn, unga, kvinnor, män. Söndersliten samhällsstruktur, infrastruktur, trasiga människor. Städer och byar vi knappt kände namnen på innan kriget ligger i grus och aska i Ukraina och i Gaza.  Hur kan man uppbringa så mycket hat?

Flyttar vi frågan in i den kristna trons värld så kommer vi till en fråga. Vilka är ondskas rötter? Ett svar på denna fråga kommer från en röst i koncentrationslägret Auschwitz, från en tysk filosof med judisk bakgrund. Hans Jonas  sa, om Gud ska på något sätt vara med i detta så måste hans godhet samexistera tillsammans med ondskan. Det är bara möjligt om Gud inte är allsmäktig, dvs att djävulen i någon mening är jämbördig md Gud. Det tål att tänka på.

Martin Luther med flera talar om den fördolde Guden. Job en skönlitterär berättelse om lidandet och ondskan i gamla testamentet, får uppleva Gud personligen i allt hans stora lidande. Det onda nöts mot det goda i en plågsam kamp om makten över oss visar Jobs bok . Men inga svar ges på  ”mysterium inquitatis”= orättfärdighetens mysterium. Gud kan inte dyka ner i Putins hjärna och vrida om hans tankar på beställning, hur mycket vi än önskar det eller på Hamas ledarskikt. Någon sådan maskinell Gud finns inte. Men Gud kan väcka upp solidaritet, medmänsklighet, moralisk indignation och därmed handlingskraft i oss vilket vi nu ser.

Det blir till hjälpinsatser. Från olika håll och från många organisationer. Givmildheten växer för varje dag. Det är trons vittnesbörd om att livet är starkare än döden. Att humanismen och människokärleken är än mer omslutande. Ondskan avslöjar sig själv. Det är Guds helige Ande som verkar i detta med många röster och i bröst med brännande smärta av medlidande för Ukrainas , för det judiska folket, för det sönderslitna palestinska folket.

 Motståndet i Ukraina mot angriparen är imponerande och berör på alla sätt. Alla träder upp och försvarar sina demokratiska rättigheter. Det går inte att undvika att svepas med av den Ukrainska nationens hjältemod. Allt detta uttrycks så väl i Sv. psalmb, psalm 782 med text av den sydafrikanske anglikanske biskopen Desmund Toto. Han om någon visste vad han talade om.

”Godhet har makt över ondskan, kärlek nedkämpar hat. Ljuset upplyser mörkret. Livet segrar till slut. Segern är vår. Segern är vår. Segern vi får genom hans kärlek. Segern är vår, segern är vår, segern vi får genom hans kärlek.

Jan Hyllstam.