Foto: Nadine Minner

Fellingsbro kyrka stängd för renovering

Fellingsbro kyrka är stängd på grund av skador i innertaket. Tisdagen den 23 maj beslöt kyrkoherden i Näsby Fellingsbro pastorat, att med omedelbar verkan stänga Fellingsbro kyrka. Stängningen beror på att det innebär en säkerhetsrisk att vistas i kyrkan. Arbete pågår med att projektera för den renovering som måste göras. Nu har du möjlighet att bidra genom den renoveringsfond som har startats.

Detta har hänt

Under vintern 2022/2023 har församlingen uppmärksammat tilltagande sprickbildning i Fellingsbro kyrkas innertak.

Frågan lyftes på ett möte med antikvarie den 7/2 2023, som kunde då konstatera att några sprickor var relativt stora men inte ovanliga för den här typen av tak. Församlingen blev då rekommenderade att gå vidare med att låta expertis på området göra en besiktning av innertaket.

En första okulär besiktning gjordes den 26 april av Puts & Tegel i Örebro AB varvid konstaterades att det behöver göras en närmre besiktning. En närmre besiktning genomfördes av samma företag den 23 maj. Farhågorna bekräftades. Innertakets puts har på flera ställen släppt från själva taket. Något så litet som en vibration från orgeln kan orsaka att puts lossnar och faller ner. Eftersom innertaket är i så dåligt skick att det är behäftat med fara att vistas i kyrkan, beslutade kyrkoherde Per Kallin omedelbart om stängning av kyrkan.

Detta kommer att hända den närmaste tiden:

Just nu pågår ett intensivt arbete med att finna alternativ för allt som är planerat i kyrkan. Detta gäller gudstjänster, dop, vigslar och begravningar. Men även skolavslutningar, konserter och mycket annat.

--Detta innebär att många människor inte kan använda kyrkan som planerat. Församlingen beklagar detta djupt. Samtidigt är jag tacksam över att vi gick vidare med vår oro för innertaket och upptäckte hur illa det var ställt innan en olycka skedde, säger kyrkoherde Per Kallin.

Inom kort påbörjar församlingen arbetet med att renovera innertaket.

--Det kommer att kosta, men måste naturligtvis göras. Hänsyn måste tas till byggnadens kulturhistoriska värden vilket innebär att vi har kontakt med antikvarie, säger Per Kallin.

Kyrkoherde Per Kallin Pålsson, 0581-378 55, per.kallin@svenskakyrkan.se

Kyrkorådets ordförande Jenny Ågren, 076-669 84 25, jenny.agren@svenskakyrkan.se

Anpassningar

Naturligtvis innebär detta stora omställningar för församlingen och vi tvingas till en del anpassningar.

Kyrkliga handlingar

Dop, vigslar och begravningar erbjuder vi i våra kyrkor i Näsby och Spannarboda. Det finns också möjlighet att ha begravningar med urna i Svenska kyrkans ordning i Ängebykyrkan i Fellingsbro på vissa tider.

Gudstjänster

Många av församlingens söndagsgudstjänster firas i vår andra kyrka i Spannarboda, dock med några undantag. I kalendern finns alla gudstjänster.

Konserter

Vår konsert den 14 oktober då Näsby Fellingsbro kyrkokör tillsammans med Nora kyrkokör och Bergslagens Kammarsymfoniker framför Requiem av Gabriel Fauré är flyttad till Heliga Trefaldighets kyrka i Arboga.

Tyvärr har vi tvingats avboka de externa konserter som varit bokade i Fellingsbro kyrka.

Vill du bidra till takrenoveringen?

Swisha ditt bidrag till 123-285 73 57

Våra kyrkor är en gemensam kulturskatt, ett ovärderligt arv som i alla tider har använts och utvecklats för att möta nya behov.
Varje år får Svenska kyrkan kyrkoantikvarisk ersättning från staten för att vårda och underhålla kyrkobyggnaderna på rätt sätt.
Ersättningen täcker ungefär hälften av kostnaderna, resten står församlingarna själva för. Kostnaderna för att renovera taket i Fellingsbro kyrka kommer att bli omfattande. Med ditt bidrag kan vi välkomna människor till Fellingsbro kyrka även i framtiden. Tack för ditt bidrag!

Frågor och svar om Fellingsbro kyrka

Vi får många frågor från församlingsbor om renoveringen av Fellingsbro kyrka. Här svarar vi på några av de vanligaste frågorna.