Några gamla gravstenar på en kyrkogård hjälps upp av trästörar.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Säkerhetskontroll av gravstenar

Säkerheten på kyrkogårdar är av yttersta vikt för att säkerställa trygghet för både besökare och personal. Dessutom bidrar en säker kyrkogårdsmiljö till att bevara och främja respekten för de avlidna och deras minnen.

Förvaltningen genomför varje år stabilitetskontroll av gravstenar enligt Centrala Gravvårdskommitténs anvisningar (CGK). Om gravsten inte visar sig klara säkerhetskraven, kommer stenen att läggas ned eller stöttas. Gravrättsinnehavaren kontaktas och därefter ges tiomånaders tid för att påbörja åtgärd.

Ansvaret för säkerheten på kyrkogården är delat: kyrkogårdsförvaltningen har ett ansvar för arbetsmiljö och säkerhet för alla som arbetar eller vistas på kyrkogården. Gravrättsinnehavaren ansvarar för gravplatsen och gravstenen. Återlämnade och kulturhistoriskt värdefulla gravstenar har däremot kyrkogårdsförvaltningen ansvar för.