Två kyrkogårdsarbetare trimmar buskarna runt en grav.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Gravskötsel

Varje församling/pastorat bestämmer själv om skötsel av gravplatser och/eller andra tjänster så som plantering av blommor skall erbjudas. Vi erbjuder enbart grundskötsel av gravplatser på våra kyrkogårdar i Mjällby och Ysane.

Grundskötsel innebär att gravplatsen hålls i ordnat och värdigt skick och innefattar följande: vårstädning, putsning och rensning av rabatt, krattning, klippning av häck inom gravplatsen och beskärning av perenna växter/rosor (inte vedartade växter så som idegranar). I skötselavgiften ingår även att vissna blommor som står i vas plockas bort, inte planterade växter. Ingen bevattning ingår.

Skötsel av gravplats kan beställas för ett år i taget eller som längst för fem år. Säsongen påbörjas 1 april och avslutas ungefär i slutet av oktober.

Pris för skötsel beror bland annat på gravplatsens storlek och om det finns någon blomrabatt.

Beställning

Beställning av skötsel kan inte göras löpande under året, fakturering sker genom kyrkogårdsförvaltningen i början av året och gäller innevarande säsong. För prisuppgift och beställning: kontakta kyrkogårdsförvaltningen.

Kontaktuppgifter, kyrkogårdsförvaltningen

Assistent Pia Mattisson: 0456-500 21