Svarklädda män och kvinnor står på en klippa vid vattnet.

Sommarkonsert: Karlsson barock

Mariestads domkyrkan söndag 30 juni kl. 18.00

Sommarkonsert med Karlsson Barock

När: Söndag 30 juni kl. 18.00
Var: Mariestads domkyrka

Konserten är invigningen på församlingens sommarkonstutställning i Mariestads domkyrka.

Virvlande danser och vilda amazoner

Karlsson barock presenterar ett orkesterprogram som till stor del innehåller musik av kvinnliga kompositörer, verksamma i kyrkor och vid hov under senare delen av 1600-talet och 1700-talets förra hälft.

Élisabeth Jacquet de La Guerre arbetade bland annat som som cembalist och spelade redan vid fem års ålder för den franske kungen. Hon var hyllad som tonsättare o lät publicera både instrumentalmusik, kammarmusik såväl som den första franska operan skriven av en kvinna!

Av Camilla de Rossi, en av flera beundrade kvinnliga tonsättare i norra Italien och Österrike får vi höra ett par oratoriesinfonior, skrivna för att framföras i Hofburg i Wien. De krävande orkesterstämmorna ger god anledning att anta att hon var en skicklig violinist.

I Sachsen verkade den kreativa och mångbegåvade Maria Antonia Walpurgis.

I hennes rika verksamhet kan nämnas att hon skrev både operor och libretton, målade o var regent i Sachsen tills hennes son blivit myndig! Vi framför Sinfonian till hennes opera ”Talestri, amazonernas drottning”.

Vi kompletterar programmet med Johann Sebastian Bachs tredje orkestersvit, vars välkända Air är en oförglömlig höjdpunkt samt den firade Giuseppe Antonio Brescianellos svit som lånar stilelement från från Vivaldi, men även från modelandet Frankrike.

Vill du veta mer?