Foto: Mats Jeppsson

Arbetet med ny centralbelysning påbörjat

Nu ska Centralvägen på Östra kyrkogården lysas upp med 40 nya belysningsstolpar. Arbetet startar efter den 12 juni och beräknas vara helt färdigt i mitten av september.

Kyrkogårdsförvaltningen startar nu upp arbetet med att förse Centralvägen på Östra kyrkogården med ny stolpbelysning. 40 belysningsstolpar ska placeras längs sträckan och man har vid ett nyligt möte fastställt exakt placering av belysningsstolparna längs vägen.

Entreprenören som ska utföra mark- och kabelförläggningsarbetena etablerar och startar upp arbetet 12 juni och framåt.

Arbetets förväntade längd

Förläggning kabel och sättning av stolpfundament startar vid blomsteraffären vid Scheelegatan och löper sen vidare längs Centralvägen och avslutas vid Kapellvägen/Sallerupsvägen. Detta är planerat att fortgå fram till och med vecka mitten av juli.

21 augusti och framåt påbörjas sättning och inkoppling av stolpbelysningarna.

Kabelschakterna utförs i huvudsak i gräsytor. Där detta utförs i asfaltytor kommer dessa att återställas och förses med asfalt.

Slutbesiktning

Arbetet beräknas vara klara och tillgängliga för slutbesiktning i mitten av september. Arbetsställena kommer att skyddas lokalt och flyttas efterhand som arbetet fortskrider.

Kyrkogårdsförvaltningen ber om överseende och tackar som vanligt för besökarnas tålamod.