Torns församling

Torns församling finns där horisonterna öppnar sig, där landsbygd möter stad och tradition möter utveckling. I församlingen finns en nybyggd församlingsgård i Stångby och de sex kyrkorna i Vallkärra, Stångby, Igelösa, Västra Hoby, Håstad och Odarslöv.

Påsken i Torns församling

Från passionsandakter i Stilla veckan till Emmausmässa på Annandag påsk. Påsklunch och påskpyssel i församlingsgården. Välkommen att fira påsken 2024 i Torns församling.

Tre flickor tittar busigt upp bakom en kyrkbänk.

Barn och familj i Torns församling

Läs om vårens alla aktiviteter här!

Vi tror på alla människors lika värde. Vi gör skillnad.

Pilgrimsvandring Fyra kyrkor

Vi vandrar i den vackra naturen mellan Norra Nöbbelöv och Torns församlingar, med stopp vid fyra kyrkor och stannar längs vägen för bön, sång och fika, lördagen den 27 april kl 10-15.

Seniorshop är tillbaka!

Modevisning av bygdens lokala mannekänger och direktförsäljning av kläder mån 15 april 18:00 i Torns församlingsgård i Stångby.

Fikabröd och en kopp kaffe står på ett bord.

Öppet torg

En samlingspunkt för dig som vill träffas en stund och umgås, på "Torget" torsdagar kl 14-16 jämna veckor.

Gospelkör

Gospelmusiken hjälper oss att uttrycka så mycket i livet! Det är musik som bär på så mycket hopp och glädje och som samtidigt låter andra känslor få plats.

Bibelns kvinnor - ny termin

Vi samtalar utifrån berättelser om kvinnor i Bibeln, och låter deras berättelser möta våra liv, erfarenheter och funderingar. Kanske kan vi få vänner över tid och rum, som kan få inspirera oss idag! Fem tisdagskvällar under våren, i församlingsgården i Stångby.

Kvistar i ett äppelträd mot blå himmel.

Temalördag om skapelse och hållbarhet

Vad är existentiell hållbarhet? Enkla vardagstips i klimatkrisens tid - och plantering! Välkommen till temalördag 20 april kl 10-14 i församlingsgården i Stångby

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Stickarglädje! Nyhet - på måndagskvällar

En gemenskap för handarbetssugna. Vi stickar, virkar, broderar m.m. Både för nybörjare och de som är vana vid garnet sedan tidigare. Måndagar ojämna veckor kl 18.30-20.30 i Torns församlingsgård.

Någon håller fram en skål soppa. På förklädet står det Sopplunch.

Torsdagslunch i församlingsgården

Hemlagad lunch serveras i församlingsgården i Stångby varje torsdag kl 12.

En bebis i dopklänning. Någon håller i barnets hand.

Dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Konfirmation

Vill du träffas i en konfirmandgrupp på vardagskvällar under terminen? Eller åker du hellre med på ett längre sommarläger? Med Svenska kyrkan i Lund finns det flera olika vägar till konfirmation, så att du kan välja den väg som passar dig bäst.

Torns kyrkor och församlingsgård

I Torns församling finns sex kyrkor, samt den nybyggda församlingsgården i Stångby, som invigdes i mars 2022.

Två personer sitter i en ring med några andra ryggen mot kameran.

Tankar inför helgen

"Mitt i natten, i en av de mest symboliskt mättade gudstjänsterna på kyrkoåret, får dopkandidaterna uppleva hur deras liv hör ihop med bibelns berättelser." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Kyrktorn

Kyrktorn nr 3 hösten 2023

Aktuellt från Torns församling

Ladda ner tidningen i pdf-format:

Kyrktorn nr 3 hösten 2023

Torns församlingsblad Kyrktorn har funnits i drygt sextio år. Det var Ragnar Thorell och Paul Steimer, kyrkoherde resp. komminister i det som 1962 blev Vallkärra sexförsamlingspastorat som gav ut det första bladet. Omslagsbilden har alltid varit densamma: Tore Ekelins illustration av tornen på våra sex kyrkor: Vallkärra, Stångby, Västra Hoby, Håstad, Igelösa och Odarslöv. Församlingsbladet delas ut till alla hushåll i Torn.

Äldre utgåvor:

Kyrktorn nr 2 sommaren 2023