Foto: Magnus Borg

Välbesökt temadag om EFS och Svenska kyrkan i Piteå

Lördagen den 28 oktober 2023 genomförde Piteå församling och EFS Piteå en temadag i samarbete med Luleå stiftshistoriska sällskap. Temat var ”Svenska kyrkan och EFS i Pitebygden”.

I samband med att EFS Piteå skulle lämna EFS-kyrkan på Malmgatan och flytta in i det om- och tillbyggda Kyrkcenter på Nygatan och därmed samarbeta närmare med Piteå församling, uppstod ett behov av kunskap om hur relationerna mellan Svenska kyrkan och EFS har sett ut genom historien.

Dagen inleddes med välkomstord av Lars Dahlbäck, Piteå församling, Elisabeth Lundström, EFS Piteå, och Daniel Lindmark, Luleå stiftshistoriska sällskap. Temadagen pågick mellan 10 och 16, och de lokala arrangörerna bjöd på lunch och eftermiddagskaffe.

Tre föreläsningar
Under dagen fick deltagarna lyssna till tre föreläsningar som på olika sätt belyste temat. På förmiddagen talade docent Stefan Gelfgren om EFS tillkomst och utveckling på riksplanet, vilket står i fokus för hans doktorsavhandling från 2003. Han pekade bland annat på den successiva utvecklingen mot en medlemsstyrd organisation och lyfte fram några frågor som skapade spänningar i relationerna mellan EFS och Svenska kyrkan, bland annat lekmannapredikan, nattvardspraxis och bibelsyn. Hans föreläsning följdes av många intresserade kommentarer och frågor.

Pitebygden
Eftermiddagen var mer inriktad på utvecklingen i Pitebygden. Professor Daniel Lindmark behandlade 1800-talets väckelse i Pitebygden, särskilt kretsen kring Lars Petter Wåhlin i Piteå stad som lade grunden till Piteå missionsförening, som bildades 1890 och anslöt sig till EFS 1902. Den wåhlinska kretsen hade ett nära och förtroendefullt förhållande till kyrka och prästerskap, särskilt när Gustaf Höijer var kyrkoherde. Under 1900-talets första hälft ökade spänningarna mellan kyrkan och EFS när det uppstod konkurrens om ungdomarna och ungdomsföreningarna.

Väckelse och identitet
Dagens sista föreläsning handlade om väckelse och identitet i några EFS-föreningar i Pitebygden på 1950-talet. Pastorsadjunkt Hanna Lind lyfte fram resultat från sin nyutgivna bok “Vi bedja om väckelse”: Identitet hos sju EFS-föreningar i pitebygden under 1950-talet, som bygger på hennes masteruppsats i kyrkohistoria. Hon visade bland annat hur väckelsen påverkade identiteten i EFS-föreningarna på ett sådant sätt att samarbetet med Svenska kyrkan och dess präster avtog.

Många frågor och reflektioner
Även eftermiddagens föreläsningar resulterade i många frågor och reflektioner. Temadagen var mycket välbesökt med ett 80-tal intresserade åhörare, av vilka de flesta deltog under eftermiddagen. De lokala arrangörerna förklarade sig mycket nöjda med arrangemanget och uttryckte förhoppningar om en fortsättning nästa år.

Text: Daniel Lindmark