Under senare år har en samisk frälsarkrans utformats med klassiskt samiska material som renhorn, renskinn och snören.
Foto: Emma Dahlbäck/Ikon

Samisk konfirmation

Varje år arrangerar Luleå stift ett samiskt konfirmationsläger i samverkan med Härnösands stift. Lägret har under en lång tid varit en viktig del av det samiska och kyrkliga samhället. På senare tid har det kommit att bli en av de största kyrkliga träffpunkten för samer i Sápmi / Sábme / Sábme / Sábmie / Saepmie.

Det samiska konfirmationlägret är en viktig mötesplats för samiska ungdomar där de får lära känna varandra och samtidigt fundera kring livsfrågor om hur det är att vara ung same och att leva i sitt dop. Att detta får ske i en samisk majoritetsmiljö där den samiska identiteten är naturlig och inte behöver förklaras och försvaras gör det enklare att tala om livsfrågor.

Fyra fokusområden
Lägret har fyra övergripande fokusområden som är av särskild vikt i mötet med konfirmanderna: Samisk andlighet och kultur, ungas identitet, kristen tro och att växa som människa.

En del av den världsvida kyrkan
Konfirmanden får ta del av den dopundervisning som Svenska kyrkan erbjuder ungdomar i åttondeklass och som leder till konfirmation vilket innebär att bekräfta sin vilja att leva i sitt dop och vara en del av den världsvida kyrkan.

Samiskt konfirmationsläger 2025

Information om konfirmationslägret 2025 publiceras här i slutet av maj. Välkommen att ta del av den då.

Samiskt konfirmationsläger och samisk konfirmation 2024

Buerie båeteme! Buerest båhtieme!Bures Boathin! Buoris boathem! Burist båhtem! Välkommen du som har anmält dig till samiskt konfirmationsläger 14 – 28 juni och konfirmationsdag 29 juni 2024.

Höstlovsläger i Nikkaluokta för unga samer

Under höstlovet ägde höstlovslägret för konfirmerade samiska ungdomar rum i Nikkaluokta. Deltagarna kom från Stockholm i söder till Vittangi i norr.

Slutrapport för samiskt konfirmationsläger

2023 pausade Luleå stift det samiska konfirmationslägret och startade ett utvecklingsarbete för att se över koncept och utveckla det samiska konfirmationarbetet. En arbetsgrupp tillsattes och här kan du läsa deras slutrapport (pdf).

Bild på Signalement för samiskt konfirmationsarbete

Signalement för samiskt konfirmationsarbetet

Ett signalementet är framtaget specifikt för det samiska konfirmationsarbetet.  Det är skapat av Káren-Ann Hurri, samisk konstnär, designer och kulturarbetare tillsammans med samiska ungdomar i en designprocess.

Konfirmation

Ungdomar som sitter på rad och pratar och ler.

Hitta konfirmation

Sök efter en konfirmationsgrupp eller ett konfirmationsläger som passar dig och dina intressen.

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Sök församling

Här kan du se vilken församling du tillhör genom att skriva in din folkbokföringsadress.