Särskilt gravkvarter i Röddinge
Foto: Helen Lindqvist

Särskilt gravkvarter

Som ansvarig för begravningsverksamheten i vår församling har kyrkorådet beslutat att inrätta ett särskilt gravkvarter på Röddinge kyrkogård.

Vi har bett Birger Signäs, som till vardags arbetar på Limhamns begravningsbyrå, att berätta lite grand om varför och hur när det gäller muslimska gravplatser.

Svenska kyrkan har uppdrag av staten att ansvara för begravningsverksamheten i Sverige. Detta innebär bland annat att alla icke-kristna samfund har rätt till egna begravningsplatser. Det är huvudmannens ansvar att tillhandahålla dessa.

Detta har under många år lösts genom att de större orterna, som exempelvis Malmö, har haft begravningsplatser för olika trosinriktningar och mindre orter har kunnat teckna avtal om att få begrava där. Kyrkogårdsmarken i städerna börjar ta slut så nu vilar ansvaret på hemorten att ordna gravplats till dem som bor på orten.
Det innebär att församlingen har projekterat och öppnat en muslimsk begravningsplats vid Röddinge kyrkogård. Detta regleras i begravningslagen och Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet.

En muslim skall begravas “utan dröjsmål” eftersom det är ohedrande att låta någon ligga obegravd. I många muslimska länder innebär det begravning samma dag eller dagen efter dödsfallet. Skillnaden är stor i tiden mellan dödsfallet och begravning om man jämför med begravning enligt vår tradition.

Muslimen skall alltid jordbegravas och kroppen skall läggas i graven så att den döde ligger vänd mot Mecka. Man väljer en enkel kista och det förekommer som regel inte blommor på begravningen. Innan begravning tvättas kroppen rituellt under bön och lindas sedan i lakanstyg. Det är att visa den döde respekt att hjälpa till att bära kistan och hjälpa till att hölja graven. När man höljt graven samlas man till en kort bön.

Graven markeras med en grön (islams heliga färg) gravmarkör för att man skall undvika att trampa på den gravsatta ytan.

Vår begravningskultur präglas av vårt samhället. Samhället är inte statiskt utan förändras av dem som lever i det. Alla som lever i vårt samhälle tar intryck av varandra vare sig det gäller mattraditioner, kultur, musik eller begravningar. Så har det varit i århundraden och så kommer det att fortsätta vara.

Landskapsarkitekt Monica Sandberg på Landskapsgruppen har tagit fram förslaget på särskilda gravkvarter. Vi fick den första gravsättningen innan vi hunnit färdigställa det vi tänkt göra i ordning i förväg. Därför kan det just nu (april) se lite provisoriskt ut. Under våren och sommaren kommer planteringar, bänkar och liknande att åtgärdas så att kvarteret både blir avgränsat men likväl en del av helheten.

Det finns plats för drygt sextio gravar samt några gravar för barn. Riktningen mot Mecka är utmätt med kompass. När den första gravsättningen av en vuxen äger rum sker den i den rad som ligger längst åt öster och längst ned.

Kyrkorådet har fastställt föreskrifter för detta särskilda gravkvarter som nu är klart att tas i bruk.