Foto: Adobe Stock photos

Församlingsresa 22/5 – "Donsö – en lovsång"

Nyhet

Följ med på en resa till Donsö i Göteborgs södra skärgård den 22 maj. Vi åker med M/S Eriksberg som är en gammal skärgårdsbåt från 1910. Donsö har en lång kristen historia som vår guide kommer berätta mer om på båten.

Resan

Utresa: Buss avgår från Landvetter församlingshem kl. 09.00 och vi hämtar upp i Härryda ca kl. 09.15 (busshållplatsen nedanför kyrkan). Tillsammans beger vi oss mot Eriksberg varifrån båten avgår kl. 10.00.

Hemresa: Vi är åter iland ca kl 16.00 och bussen går därefter tillbaka till Landvetter.

Dagens schema

Vi äter en god smörgås och en kopp kaffe/te på båten. Vi åker under Älvsborgsbron och ser Älvsborgs fästning lite längre fram. Vi glider förbi Långedrag, Fiskebäcks småbåtshamn och bl a Knarrholmen.
Har vi tur ser vi en eller annan säl!

Väl framme lägger vi till vid kajen och går gemensamt upp mot Donsö missionskyrka. Vi går genom små gränder och hus som ligger tätt inpå varandra – en typiskt skärgårdsidyll! Det är en promenad på ca 20 minuter. Den som har svårt att gå kan vi erbjuda skjuts med bil eller flakmoppe! Kontakta i sådan fall kyrkoherden.

Vi stannar till i kyrkan och lyssnar lite mer på vår guide. Kyrkoherden leder tillsammans med pastorn en andakt varefter vi återvänder till båten där lunchen står framdukad i en av våra matsalar. När vi ätit, sjunger vi ihop med vår musiker och sångare.

Anmälan & betalning

Anmälan sker till kyrkoherden, 070-410 71 08, peter.bratthammar@svenskakyrkan.se eller till expeditionen, telefon 031–977100.

Pris inkl. allt: 685 kr