Mötesplats Spira

Spira är en plats för möten, gemenskap och omsorg. Här vill vi att människor ska känna sig välkomna och välkomna andra. Här kan man sätta sig ner en stund, ta en paus i vardagen, och samtala över en kopp. Här finns alltid någon att prata med, och du är alltid välkommen hit.

Mötesplats Spira är en diakonal verksamhet

I kyrkan tänker vi att diakoni är kärlek till medmänniskan, gemenskap, värnandet om skapelsen och kamp för rättvisa. Och medan kyrkan har människor som jobbar speciellt med detta, så tror vi att det är en uppgift för alla människor. En uppgift du just nu utför.

Nu gör jag något nytt. Det spirar redan, märker ni det inte? Jag gör en väg genom öknen, stigar i ödemarken.

Jesaja 43:19

När du kommer till Spira bidrar du till detta arbete. När du träffar andra besökare skapar du gemenskap. När du ser eller pratar med någon bryter du ensamhet. När du köper en kopp kaffe bidrar du till diakonin.

Tack för att du hjälper till.

På Spira arbetar även diakon och diakoniassistent. Om du behöver någon att prata med, eller stöd i livet, ryck gärna tag i oss.

På Spira vill vi inte bara ta ansvara för oss själva och varandra, men även för vår jord. Därför strävar vi efter att det vi serverar i största möjligaste mån är ekologiskt, närodlat eller rättvisemärkt.

Besöksadress och öppettider

Adress: Mötesplats Spira, Kyrkogatan 16, Kungsbacka.
(Mellan biografen Facklan och Kungsbacka kyrka)

Ordinarie öppettider:
Måndag: kl 10-14
Tisdag: kl 11-14
Onsdag: kl 10-14
Torsdag: kl 10-14

Behöver du någon att prata med?

Kom i kontakt med en av våra diakoner:
E-post: kungsbacka.diakoni@svenskakyrkan.se

Vi kommer alla att behöva hjälp någon gång i livet. Vi kanske behöver stöd i en livskris, någon att prata med, ekonomisk hjälp, eller bara att en annan människa ser och ler mot oss. Men precis som att vi alla behöver hjälp någon gång, kan vi också hjälpa till. Du kan göra skillnad. Du kan vara personen som ser, uppmuntrar eller välkomnar någon annan. Det är så livet rullar vidare.

En kopp kaffe står på ett bord. I bakgrunden ses människor som samtalar.

Diakoni - kyrkans omsorg

Diakoni handlar om att vara medmänniska. Att möta människor på den plats och i den situation där de befinner sig.

Diakoner