Människor som köar utanför en kyrka. Vid den öppna dörren sitter en lapp med texten Vallokal.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Församlingens uppdrag och organisation

Svenska kyrkan finns på nationell nivå, stiftsnivå och församlingsnivå. De olika nivåerna innebär olika arbets- och ansvarsområden.

Våra viktigaste uppgifter

En församling har som grundläggande uppgifter att undervisa och att arbeta med diakoni, som är kyrkans sociala arbete. Att fira gudstjänst och arbeta med mission hör också till de grundläggande uppgifterna. Många kommer dessutom till kyrkan för att fira dop, bröllop och konfirmation, eller för att delta i en begravning.

Alla församlingar i Svenska kyrkan har en församlingsinstruktion. Det är ett styrdokument som tas fram av kyrkoherden och kyrkorådet i församlingen, i samråd med domkapitlet. Det är ett dokument som berättar mer om vad församlingen är och vill vara.

Kyrkan är en demokratisk organisation

Demokratin är viktig för kyrkan. Församlingen har ett kyrkofullmäktige, som består av folkvalda representanter.  Kyrkovalet sker vart fjärde år i alla delar av Svenska kyrkan.

Församlingens förtroendevalda

I kyrkofullmäktige för Källstorps församling finns 23 mandat.

Kyrkofullmäktige

Titti Österberg
Tore Dahl
Ulla-Britt Olofsson

Kyrkofullmäktige utser ett kyrkoråd, som fungerar som en styrelse för församlingen. Kyrorådet har 16 mandat.

Kyrkoråd

Anne-Marie Ivarsson
Carl-Axel Hansson
Helena Törnklev, kyrkoherde
Ingela Ellerstedt
Jan Jönsson
Johanna Haglund, vice ordförande
Johnny Vestergaard, ordförande
Kerstin Remblegård
Kjell Bengtsson
Lars-Göran Persson
Lena P Pålsson
Lennart Larsson
Myles Allison
Sandra Ljungqvist, kamrer
Sigbritt Papp
Titti Österberg

Svenska kyrkans miljödiplomering

Svenska kyrkan har ett ansvar att förvalta skapelsen och verka för ett rättvist och hållbart samhälle.

Miljödiplomering

Kyrkans miljödiplomering möjliggör ett systematiskt och strukturerat arbete för att bidra till hållbar utveckling och minskad miljöbelastning. Strukturen stödjer måluppfyllnad relaterat till Agenda 2030 och Svenska kyrkans färdplan för klimatet.

Bild ovanifrån på en dator, en kaffekopp, en hand som håller i en penna och en skrivbok.

Så behandlar Svenska kyrkan dina personuppgifter

Här får du veta var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har. Du får också veta vart du ska vända dig om du har frågor kring Svenska kyrkans hantering av personuppgifter.