Kyrkor och platser i Kågeröd-Röstånga församling

Sex vackra, och mycket olika, kyrkor finns i Kågeröd-Röstånga församling. Välkommen in, tänd ett ljus eller delta i en andakt, gudstjänst eller en annan aktivitet

Se kartan med församlingshem, alla kyrkor, kyrkogårdar och kapell.

Ask kyrka

Kyrka byggd i rundbågestil och invigdes 1877. Den ersatte en romansk 1200-talskyrka som låg strax söder om den nuvarande kyrkan.

Halmstad kyrka

Kyrka från 1863 är ritad av kyrkoarkitekten Johan Adolf Hawerman. Den nuvarande kyrkan är byggd på samma plats där det tidigare fanns en kyrka från 1100-talet.

Konga kyrka

Kyrka från senare delen av 1100-talet.

Kågeröd kyrka

Medeltida kyrka i romansk stil som byggdes i slutet av 1100, eller början av 1200-talet.

Röstånga kyrka

Exakt när Röstånga kyrka byggdes vet man inte, men man tror att det ursprungliga långskeppet är uppfört kring 1200, eller kanske något tidigare. Bland annat tyder kyrkans äldsta inventarie, en dopfunt i sandsten daterad till 1200-talet, på detta.

Stenestad kyrka

Kyrkan från 1100-talet är den högst belägna av Skånes kyrkor, 188,5 meter över havet.

Kågeröd församlingshem

Församlingshem i Kågeröd-Röstånga församling.

Röstånga församlingshem

Församlingshem i Kågeröd-Röstånga församling.

Hitta till församlingshem, kyrkor, kyrkogårdar och kapell.