Catharina ny kyrkoherde

Då var det klart! Catharina Segerbank som har tjänstgjort som ställföreträdande kyrkoherde under sina knappa tre år i församlingen blir vår nya kyrkoherde.

Catharina Segerbank har varit präst i 34 år och arbetat i S:t Johannes församling sedan hösten 2015. Tidigare har hon, bland annat, varit kyrkoherde i Frankfurt och södra Tysklands pastorat och arbetat med ekumenik som direktor för teologi på Sveriges Kristna Råd. Hon är Teologie doktor och författare till flera böcker om, framför allt, stöd i sorg.

Vi är mycket glada att gratulera Catharina till hennes nya tjänst i S:t Johannes församling.

Foto: Magnus Bjurberg

Stort grattis till tjänsten som kyrkoherde i Sankt Johannes församling!
Hur känns det?
-Ha ha, ja det är ju en fråga som ofta ställs till idrottsmän och idrottskvinnor. Jag kan bara svara att det känns jätteroligt. Jag är glad och stolt över utnämningen.

När kom du på att du skulle bli präst?
Redan som liten femårig flicka sade jag att det var präst jag ville bli. En granne på min barndoms gata intervjuade oss barn på gatan med hjälp av en kassettbandspelare och frågade vad vi skulle bli när vi blev stora. Jag svarade: präst naturligtvis. Jag fick det där kassettbandet i present när jag skulle prästvigas. Det är därför jag vet så exakt.

Hur länge har du varit präst?
I år blir det 34 år. Ett yrkesval jag aldrig har ångrat.

Hur har din karriär sett ut?
Jag har lagt mig vinn om att försöka se så många olika sidor som möjligt av vår Svenska kyrka. Jag har varit präst på landet men också i stora städer. En tid i livet var jag präst inom SKUT (Svenska kyrkan i utlandet). Jag var kyrkoherde i Frankfurt och södra Tysklands pastorat. Därutöver har jag bl a arbetat med ekumenik som direktor för teologi på Sveriges Kristna Råd.

Anledningen till att jag för tre år sedan sökte tjänst som präst här i Sankt Johannes församling var, att jag till mitt CV ville lägga meriten att ha arbetat i en experimentförsamling. Dessutom var och är jag väldigt förtjust i Ingmar Johánssons musik och teologi.

Stämmer det att du är Teologie doktor?
Ja, det det stämmer. Jag skrev min avhandling i kyrkohistoria och disputerade 1993. Sedan har jag fortsatt att skriva. De flesta av mina böcker handlar om tröst i sorgen.

När grät du senast?
Det var i måndags. Det var egentligen glädjetårar eftersom jag fick veta att en vän till mig inte var så sjuk som han hade trott.

När skrattade du senast?
För en kvart sedan. Jag skrattar ofta och mycket. Jag försöker alltid att välja glädjen i livet även om livet inte alltid är så lätt.

Var får du din glädje ifrån, var hämtar du din kraft?
Jag går ofta in i Stefanskyrkan för att få vara i tystnad, den kyrkan betyder något alldeles speciellt för mig i nuläget. En annan källa till kraft är naturligtvis Skåne som jag ju kommer ifrån och som jag ofta åker till när jag är ledig.

Hur ser din familjesituation ut?
Jag har två vuxna barn: Johan snart 30 år som är läkare i Västervik, Lovisa, 27 år och sjuksköterska här i Stockholm och så har jag min särbo Lennart som bor i Malmö. Därutöver har jag en syster som jag tycker mycket om och som jag ringer till varje dag. Hon är begravningsentreprenör och bor i Göteborg.

Då har du ju täckt in hela registret i dina anhöriga?
Ha, ha ja det kan man verkligen säga!

Lever du efter någon speciell devis?
Ja, jag brukar säga till mig själv varje fredag, att den här fredagen vill jag kunna mer än förra fredagen. Jag älskar att läsa och är ständigt nyfiken på vad som händer och tycker mycket om att möta olika typer av människor.

Har du någon favoritsöndag i kyrkoåret?
Oh ja, det är helt klart Kristi förklarings dag som infaller under sommaren!

Varför tycker du så mycket om den söndagen?
Jag tycker det är viktigt att ta vara på de där ögonblicken i livet som är utöver det vanliga. De stunder i livet då vi har en förnimmelse av att livet är så mycket större än våra jordiska dagar och år.

Det går ett rykte att du spelar golf, vad har du i handicap?
Det är en välbevarad hemlighet men det stämmer att jag spelar golf men allra helst väljer jag att lägga min fritid på Friskis och Svettis. Dit går jag så ofta jag kan.

Nu när du har blivit kyrkoherde här i församlingen, har du någon speciell vision?
Internt vill jag gärna tillsammans med mina arbetskamrater skapa en frisk och glad arbetsplats, varför inte Sveriges gladaste?
Externt vill jag att våra värdeord om helighet och delaktighet ska bli verklighet för så många människor som möjligt. Jag strävar helt enkelt efter att fler människor ska hitta till Gud i sina liv. Detta är ingenting jag kan åstadkomma på egen hand utan jag försöker arbeta utifrån samma valspråk som svenska fotbollslandslagets tränare, Janne Andersson: Laget framför jaget. Tillsammans är vi starka!

Kan du berätta något om dig själv som inte så många känner till?
En hemlig dröm som jag alltid har haft är att jag någon gång livet får sjunga i ett dansband! Jag hoppas att min särbo fixar det när jag fyller 60 år!

Tack så mycket för intervjun! Vad ska du göra nu?
Nu blir det först ett pass på Friskis och Svettis. Därefter ska jag avsluta dagen med att hälsa en sånggrupp välkommen till vår vackra Sankt Johannes kyrka där de ska framföra en konsert. Sedan ska jag bara sitta där under valven och njuta....

Gudstjänster

Välkommen att dela vår gemenskap! Vi firar gudstjänst varje söndag kl 11 i Stefanskyrkan, och du som inte har möjlighet att komma är hjärtligt välkommen att besöka våra digitala gudstjänster här på vår hemsida och i våra sociala medier.

Söndagsmässa med hopp

Starta söndagen med tid för eftertanke, kloka ord, vacker musik och härlig gemenskap! Våra söndagsmässor är fyllda med musik, värme och hjärta som alla är välkomna till!

Så styrs S:t Johannes församling

Vart fjärde år är det kyrkoval. Då väljs kyrkofullmäktige som består av 25 ledamöter, varav 21 är besatta. Nästa val är 2025. Kyrkofullmäktige väljer i sin tur ett kyrkoråd som fungerar som en styrelse.