Foto: IKON

Konfirmation

Konfirmation handlar om tro, hopp och kärlek. Precis som livet. Vad är viktigt i ditt liv? Vad är kärlek och vänskap, gott och ont? Vilket ansvar har vi för världen och varandra? Vad är en tro och vad kan den spela för roll? Vad är Gud egentligen? Flera miljarder har valt att tro på Jesus från Nasaret. Varför då?

Det roligaste och mest intressanta jag har varit med om!

Konfirmation

Tycker du om pannkakor?
De flesta gör det. Men hur vet man om man tycker om pannkakor? Jo, för att man har provat . Då vet man att de är goda. Så är det också med konfirmationen. Vad är det att vara kristen?

Vi jobbar med frågor som berör ungdomar idag och den tid vi lever i med sociala medier och ständig uppkoppling. När fakta ständigt presenteras i digitala kanaler, finns det då plats för en tro? Vi utgår från vårt egenskrivna studiematerial ”Pray for Europe” som består av 12 teman. Varje tema innehåller en novell, en lektion och en sång.

Jag trodde kyrkan var stel och tråkig – snacka jag hade fel!

Konfirmationsalternativ i S:t Johannes församling

Konfa Kolmården

Konfa Kolmården är ett innehållsrikt och spännande konfirmationsalternativ för ungdomar som bor i Stockholm med omnejd. Under vår lägerresa till Kolmården bor vi fint på Vildmarkshotellet. De ungdomar som inte är döpta har möjlighet att bli det bland sälarna. En fantastisk upplevelse! Vi njuter av djurparkens alla djur, god mat, mysiga kvälls- och morgonandakter och även av spabad i pooler och jacuzzi. Under konfirmationstiden gör vi även små utflykter i Stockholm.

Konfa Sweden

Välkommen hem! S:t Johannes församling bjuder in till Hemvändarkonfa för svenska ungdomar, i åldern 14-19 år, som bor i utlandet. I mån av plats hälsar vi gärna även ungdomar boende i Sverige välkomna att delta!

Att lära sig om Gud och Jesus är en sak, men jag lärde mig absolut mest om mig själv.

Bra att veta!

Anmälan

Anmälan till våra konfirmationsalternativ sker på sidan för respektive alternativ.
Här gäller först till kvarn, så anmäl dig så snart du har bestämt dig! Du får skriftligt besked via e-post som bekräftar din anmälan. Skulle sådan inte komma ber vi dig kontakta oss på 08-508 88 650.

Dop och konfirmation

Om du är döpt eller inte spelar ingen roll: du är välkommen till våra konfirmationsalternativ oavsett. I nästan varje konfirmationsgrupp finns ungdomar som väljer att bli döpta under konfirmantionstiden.

Gudstjänst under konfirmationstiden

En del i konfirmationstiden är att delta i Svenska kyrkans gudstjänster. Varje konfirmand förväntas delta i minst 10 gudstjänster. Här hittar du aktuell information om tiderna för gudstjänsterna. Hela familjen är såklart välkommen till kyrkan!

Kostnad och anmälningsavgift

Ekonomin ska aldrig vara något hinder för att konfirmeras. Kontakta de ansvariga i församlingen om du har frågor om kostnader och avgifter.

Konfirmation på annan ort

Du som väljer att konfirmeras på annan ort, meddela din församling dina kontaktuppgifter och var du konfirmeras. När vi bjuder in till program för de redan konfirmerade får även du en inbjudan.

Konfirmation och funktionsnedsättning

Du som har funktionsnedsättning och behov av särskilt stöd kontakta gärna dem som leder konfirmationsgruppen du valt. Gålöläget är ett konfirmandläger som välkomnar dig som går i grundskola, resursskola eller särskola. Ledare och präster har stor erfarenhet av att arbeta med ungdomar med eller utan funktionshinder. Lägret sker på Vängården utanför Malmköping. All information om Gålölägret och anmälan finns på Högalids församlings hemsida: www.svenskakyrkan.se/hogalid/konfirmation

Konfirmeras som vuxen

Det är faktiskt aldrig försent att konfirmeras! För mer information om konfirmation av vuxna kontakta oss på tel: 08-508 88 650.

Pray for Europe – Nytt, unikt studiematerial

S:t Johannes församling har arbetat fram ett nytt, unikt konfirmandmaterial ”Pray for Europe”. Materialet består av tre delar som tillsammans bildar en helhet och är ett mycket intressant, aktuellt och användbart koncept för många.

Studiero med fika

Gymnasieelever är välkomna till Stefanssalen på tisdagar, med gott om plats för både läxläsning och samtal. Välkommen att sitta ner i lugn och ro för att studera, fika och umgås. Behöver du hjälp med läxläsningen finns personal till hands. Ingen föranmälan behövs!

Ungdom

I vår församling sätter vi de unga högt. Att skapa mötesplatser för tonåringar där samtal, lyssnade och roliga upptåg förenas är viktigt i S:t Johannes församling.