Att tänka på vid dopet - tips från läktaren!

Att ordna ett dop för sitt barn är en fantastisk uppgift! Men det är mycket att tänka på. Här kommer några tips och idéer!

Det första och det viktigaste att tänka på, är att det handlar om ett barn! Och barn är olika! Boka gärna doptid så att det passar med ditt barns rutiner. Det är viktigt och meningsfullt att samla släkt och vänner, men lägg helst inte dopet då du vet att ditt barn alltid brukar sova eller äta.

Behöver ditt barn ha med sig napp, flaska, favoritleksaken eller snuttefilten - så ta med den! Det är mycket som kan kännas ovanligt och annorlunda också för en bebis i kyrkan - allt folket, orgeln som spelar och prästen som skall döpa... Så allt som kan göra ditt barn tryggt och hemtamt är bra!

Barnet får bete sig precis som det vill på dopet - somna, gråta, leka med prästens kläder, plaska i dopvattnet eller vägra sitta i ena fadderns famn. Samma sak gäller storasyskon!

Var gärna i tid i kyrkan, men inte FÖR tidigt så att ni måste stå och vänta och er bebis blir trött, ledsen och orolig. Byt gärna om på dopbarnet i kyrkan. Vi har skötbord och liknande i kyrkorna.

Dopklänning är en vacker gammal tradition, men inget måste. Det är heller inget måste att flickor har rosa och pojkar blå inslag i sin dopklänning. Det väljer ni helt själva! Har ni ingen dopklänning kan ni låna en av er församling:

Att låna dopklänning

Dopklänningen är ingen vanlig klänning. Det är en symbol för att växa i sin tro. Har du ingen egen dopklänning i släkten kan du låna en av oss!

Efter dopet brukar de flesta ha någon form av samling, med fika eller mat. Samlingen kan man ha hemma eller hyra någon av kyrkans samlingslokaler som ligger i anslutning till våra kyrkor.

Vid samlingen brukar de flesta ha ett presentbord. Avdela gärna någon vän eller släkting att anteckna vad ni fått från vem då ni öppnar presenterna! Det kan vara svårt att minnas dagen efter, då gratulationskorten hamnat i en hög och man för sitt liv inte kan minnas vem man fick sparbössan eller tavlan ifrån!

Har man många gäster räcker det oftast mer än väl att bjuda på kaffe och fikabröd. Buffé/gående bord är enklare än att servera eller duka fram mat. Ta inte på er för mycket!

Skall ni hyra någon av våra samlingslokaler, fråga gärna om det går att komma in redan dagen innan och duka. Det kan vara skönt att ha så lite som möjligt att göra på morgonen innan dopet. Mer om att hyra våra lokaler kan du läsa om här:

Att låna eller hyra våra lokaler

Behöver du någonstans att hålla till? Det kan vara ett möte för din förening, en informationsträff om något, ett fika efter ett dop eller en begravning... Behöver du en lokal för en utbildningsdag för ditt arbetslag och vill komma bort lite? Ibland vill man eller kan man inte hålla till hemma. Det kan vara skönt att ha gott om utrymme! I alla våra fyra församlingar finns samlingslokaler. De kan hyras av dig som privatperson eller av föreningar/företag.

Faddrar (gudföräldrar) är en gammal fin tradition, men absolut inget måste!
Du kan ha en eller flera faddrar, det finns inga andra regler än att faddern själv måste vara döpt.
Mer om fadderns uppdrag kan du läsa här:

Fadder - ett heligt hedersuppdrag

Många som döps får faddrar - eller som det ibland kallas: Gudföräldrar. Här kan du läsa mer om fadderuppdragets betydelse och historia.

Innan dopet träffar ni prästen och planerar tillsammans. Hemma hos er, i kyrkan eller på det ställe som fungerar bäst för er. Prästen brukar höra av sig runt en vecka innan dopet.

Innan dopsamtalet kan det vara bra att ha funderat över psalmer och eventuell annan musik på dopet. Förslag på psalmer och musik finns här:

"Tryggare kan ingen vara..." Dopets psalmer

Är man kyrko-ovan kan det kännas svårt att hitta bra psalmer till sitt barns dop. Här finns förslagen!

För oss i kyrkan är det helt okej att filma och fotografera under dopet. Det kan vara roligt att be någon särskild att göra det, men det är absolut ingenting man måste göra. Efter dopet kan man ta fler kort, och då går det bra att ställa upp sig i kyrkan i olika konstellationer så att alla får de foton man längtar efter.

I våra kyrkor finns platser för besökande barn att sitta och rita eller leka. Låt barnen röra sig! Det går också bra att låta barnen komma fram till dopfunten vid  själva dopet och titta.

Storasyskon eller andra barn ni har en koppling till får gärna vara aktiva under dopet, med att t ex hälla vatten i dopfunte, tända ljus, läsa eller sjunga osv.
Det är inte nödvändigt att de står framme med dopföljet hela dopgudstjänsten utan de kan gärna komma fram då de skall göra något.

Kom ihåg att ingen fråga är "dum"! Diskutera med prästen innan och kom tillsammans fram till det som känns bäst för just ER familj och ERT barn!

Lycka till med planeringen av ert dop!

Dop

Tre handfullar med vatten. Oavsett om det är en förundrad bebis, en fnittrig konfirmand eller en äldre man, säger Gud - Jag älskar dig - vi hör ihop.

Kontakta oss

Vi är många som arbetar i Indalens pastorat. Här kan du hitta kontaktuppgifter till oss. Tveka inte att höra av dig!

Kyrkor

I Indalens pastorat finns fem kyrkor och ett begravningskapell. Rum för stillhet, gudstjänst och livet stora stunder. Här kan du få veta mer om dem. Du är varmt välkommen!