Svenska kyrkan Helsingborg

”Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de." Markus 10:14

Ny ansökningsperiod för att söka stiftelser

Vi har ny ansökningsperiod för att söka medel från stiftelser. I år, 2024, är ansökningstiden 15 april - 31 maj. Ansökningsblanketten finns att skriva ut här på webbsidan eller hämta från församlingsexpeditionerna från och med den 15 april. Ansökningstiden för stiftelserna kommer att ligga på våren även fortsättningsvis.

Tre påskliljor. Ett kyrkfönster i bakgrunden.

Påskfirande 2024

Här hittar du påskens alla gudstjänster, konserter och aktiviteter. Välkommen att fira påsken tillsammans i Svenska kyrkan Helsingborg.

Läs om sjukhuskyrkan

På Helsingborgs lasarett har Monica Hervén jobbat som diakon i Sjukhuskyrkan i snart sju år. Tillsammans med två sjukhuspräster och en pastor från frikyrkorna finns hon till för patienter, närstående och personal.

Livräddare i fält

Mat är en mänsklig rättighet, ändå går miljoner människor på jorden hungriga. Det är en fråga om fördelning – vi delar inte lika på resurserna.

Amos Helsingborg

Årets första nummer av Amos Helsingborg är här, och har du inte fått den i lådan finns den att läsa i sin helhet här. Temat är PASSION och här får du bland annat möta kyrkvaktmästare Christoffer som förändrat livet med sin passion. Du vår också veta mer om vad OV Handboll gör i skolorna.

Boka dop

Här kan du se alla lediga doptider i Svenska kyrkan Helsingborgs kyrkor och preliminärboka en tid när det passar dig. Första möjliga bokningsbara tid ligger alltid tre veckor framåt i tiden.

Kalender

I vår kalender hittar du den senaste informationen kring våra gudstjänster och verksamheter. Vi kan behöva ändra en verksamhet snabbt så håll utkik i kalendern.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

En barnhand håller en glaskula som föreställer en jordglob.

Bön för fred

I dessa förtvivlans veckor går hela tiden våra tankar till andra människor. Med ärkebiskop Martin Modéus, ber vi för fred: Gud, vi ber för dem som sörjer sina döda i Israel och Palestina och som lever i oro för dem som saknas. Gud, när både nuet och framtiden kan ses slagna i spillror, ber vi om glimtar av hopp mitt i det omöjliga. Gud, i världens orostid ber vi om fred. Amen.

En ung man och en äldre kvinna ler och spelar piano tillsammans

Ideellt arbete

Församlingen är en gemenskap där vi alla utgör varsin bit av en helhet. Välkommen att ta kontakt om du vill bidra med din tid och kunskap till den som behöver det. Det finns många olika sätt man kan bidra, tillsammans matchar vi person med uppdrag.

Lediga tjänster

Just nu söker vi en administrativ assistent samt sommarjobbare som guide i Gustav Adolfs församling. Finns det ingen ledig tjänst aktuell för dig kan du alltid lämna in en generell intresseanmälan hos oss.

Nyhetsbrev

Vill du regelbundet få information från Svenska kyrkan Helsingborg? Då kan du prenumerera på något av de digitala nyhetsbreven. Här kan du också se tidigare månadsbrev.

Ett gammaldags fönster med blyinfattade rutor. Solen faller in genom fönstret och rutorna bildar ett möster i pastellfärger på fönsterkarmen.

Så styrs Svenska kyrkan Helsingborg

Svenska kyrkan styrs av förtroendevalda som väljs vart fjärde år i kyrkovalet. Här får du en överblick över denna organisation. Du hittar också protokoll från kyrkofullmäktige, kyrkorådet och församlingsråden här.

Personuppgifter i Svenska kyrkan Helsingborg

Din personliga integritet är viktig för oss och vi behandlar personuppgifter enligt gällande lagstiftning. Vill du veta vilka personppgifter som finns om dig kontakta vårt dataskyddsombud.