Två personer samtalar. En av de håller en porslin-kopp i händerna.

Stöd & samtal

För dig som behöver stöd finns bland annat enskilda samtal, sorgegrupp, hjälp med myndighetskontakter eller matvaror till reducerat pris.

Sorgegrupper

Att förlora den man delat sitt liv med är något av det mest smärtsamma man kan vara med om. Det tar tid och kraft att bearbeta förlusten och livet påverkas på många plan. Hela livssituationen blir annorlunda.

Av erfarenhet vet vi att det kan betyda mycket i det fortsatta sorgearbetet att få dela tankar, känslor och minnen med andra och hjälpas åt att bearbeta förlusten.

Samtalsgruppen är inte tänkt som en krisgrupp i samband med dödsfall, utan det bör ha passerat en viss tid innan du deltar. Det kostar inget att deltaga.

Information om nästa gruppstart kommer snart. Kontakta gärna Camilla eller Lars redan nu om du vill anmäla intresse.

Anmälan och frågor: Camilla Ulén, präst, camilla.ulen@svenskakyrkan.se, 08-570 380 53.
Lars Liljemark, diakonal medarbetare, lars.liljemark@svenskakyrkan.se, 08-570 380 84.

Här finns utrymme att tala om tiden före och efter dödsfallet och det som är nu för att stegvis kunna se på framtiden med förtröstan och hopp. I gruppen tillämpar vi också tystnadslöfte, så att det som sägs i rummet stannar där. Vi träffas och delar med oss av tankar och erfarenheter. Gruppen är en sluten grupp.

Om du inte vill/kan delta i en grupp, erbjuder vi även enskilda samtal.
Se information nedan.

Stödhelg för familjer i sorg

En helg med samtal och gemenskap för familjer som delar erfaren­heten att förlora en närstående. Ett samarbete mellan kyrkorna i Nacka och Värmdö kommun. En kostnad tas ut för övernattning.

Kontakt och frågor: Elisabeth Westerberg, diakon, elisabeth.westerberg2@svenskakyrkan.se, 08-570 380 69.

Diakonins öppna mottagning

Diakonins öppna mottagning är öppet måndagar med drop in-tid  kl.13.00-16.00 på Värmdögatan 3 Gustavsberg. Ta en kaffe i Marta och Marias fik som är öppet 13.00-16.00 på måndagar.
På plats kommer det att finnas en diakoniarbetare samt volontärer.

Vad kan du få hjälp med?

• Hur du kan fylla i papper från tex försäkringskassa, A-kassa, ansökningar m.m.
  • Kortare hjälp med allmänna frågor
  • Vägledning i kontakt med myndigheter
  • Överklaganden
  • Kopiering och utskrifter
  • Frågor kring stipendier eller fondansökningar
  • CV - Personligt brev

För frågor kontakta  Emmet Norling, diakon, emmett.norling@svenskakyrkan.se, 08-570 380 68, eller Lars Liljemark, diakonimedarbetare, lars.liljemark@svenskakyrkan.se, 08-570 380 84.

Skafferiet

Genom ett medlemskap i Skafferiet får du möjlighet att köpa närbutikers matsvinn till ett betydligt lägre pris. Skafferiet på Värmdögatan 3 är öppet varje måndag eftermiddag och onsdag kväll.