Foto: Unsplash

Dop • Konfirmation • Vigsel • Begravning

Vill du låta döpa ditt barn? Vill du själv bli döpt? Planerar ni ert bröllop? Ska ni ha begravning för en närstående? Kyrkan vill finnas med i viktiga skeenden i ditt liv!

Dop

Kanske är det en ny liten människa som ska döpas eller så väljer du att döpas senare i livet. Hur det än är, välkommen till dop i Gustavsberg-Ingarö församling.

Konfirmation

Funderar du på att konfirmeras? Vill du vara med om ett äventyr som skapar minnen för livet? Alternativen är kostnadsfria. Anmälan för 2023/24 är stängd. Anmälan för 24/25 öppnar till sommaren.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Bröllop - Vigsel

Många väljer att i kyrkan bekräfta sin kärlek och sin avsikt att dela livet med varandra. Det kan ske med stor fest men även i all enkelhet.

Begravning

Det är alltid svårt att skiljas. Många vill inte vara utan hoppet om ett liv bortom graven. Då blir kyrkan självklar för den sista högtiden på jorden.

Musik på dop, vigsel och begravning

Med jämna mellanrum kommer önskemål om att via församlingens ljudsystem spela upp inspelad musik vid gudstjänster och dop, bröllop och begravningar.

From 31 mars 2019 är det inte tillåtet att spela upp musik via Spotify. Det privata Spotify-abonnemanget får inte användas  i offentlig miljö.

Våra kyrkor och kapell är utrustade med musikinstrument (orgel och piano) avpassade och intonerade för respektive lokal. Våra musiker är erfarna och vana vid att framföra all musik på dessa instrument och dessutom utbildade för att tillsammans med tjänstgörande präst medverka till att varje kyrklig handling får en så god musikalisk kvalitet som möjligt.

Levande musik är därför alltid att föredra.

Det finns många problem med att framföra inspelad musik. Det är till exempel svårare att anpassa musiken till sammanhanget. Vaktmästare får inte hantera en privat mobil eller ”padda” eftersom de då kan ställas ansvariga för både integritetsintrång och skadegörelse. Hur bra än tekniken är finns det alltid en risk att den inte fungerar och om den inte gör det kan musiken inte framföras. Dessutom är det så att det som fungerar bra i ett privat sammanhang låter annorlunda i det offentliga sammanhang som ett dop, en vigsel eller en begravning är.

Att spela upp inspelad musik vid efterföljande samling är ofta ett bättre sätt att få sin favoritmusik framförd.

Vid dop, bröllop och begravningar, där det finns önskemål om att spela upp en låt eller sång, kan detta göras via CD-skiva eller en nedladdad låt från exempelvis Itunes. Det hela handlar om licens/royalties till skivbolagen. Vid köp av CD eller Itunes betalas licens/royalties vid köpet och genom församlingens avtal med STIM har församlingen rätt att spela upp musiken offentligt. Våra kyrkor är rustade så att det är möjligt att spela upp musik via CD-skiva.

Prata först med prästen som ni har kontakt med innan ni bestämmer vilken musik ni vill ha och hur den skall framföras.