Svenska kyrkan i utlandet

Svenska kyrkan samlar också svenskar som vistas eller är bosatta utomlands. Detta sker genom utlandskyrkan på en lång rad olika platser i världen och bygger i hög grad på delaktighet i uppgiften. Uppdraget för dessa församlingar och verksamheter utomlands är detsamma som för en församling i Sverige. Här firas gudstjänst, förrättas dop och vigsel, det erbjuds samtal och pågår barn- och ungdomsverksamhet. Många svenskar sjunger också i utlandskyrkans körer.

Svenska kyrkan i utlandet har församlingar på omkring 40 orter runt om i världen. Dessutom besöker svenska präster regelbundet ytterligare ett 100-tal platser världen över.

Församlingarna inom Sverige har mycket att lära av utlandskyrkans förutsättningar och arbetssätt. För att stödja engagemanget för utlandskyrkan finns också ett råd för detta i Göteborgs stift: SKUT-rådet.

Få information från SKUT

För att få utskickad information från Kyrkokansliet i Uppsala om utlandskyrkan behöver man bli registrerad som något av följande i adressregistret Kyrksam:

"Ombud för utlandskyrkan"
"Intresserad av utlandskyrkan"

Denna registrering görs av den person i församlingen eller pastoratet som har ansvar för adressregistret.

Läs mer på SKUT:s egen sida.