Regnbågsnyckeln och mångfaldsvision

Göteborgs stiftsorganisation har genomgått processen Regnbågsnyckeln och arbetar aktivt med mångfaldsvisioner. Målet är att skapa en inkluderande arbetsmiljö där allas lika värde genomsyrar allt arbete vi gör.

Regnbågsnyckelmärkning

Utifrån stiftskansliets aktiva åtgärder enligt Diskrimineringslagen deltog under 2021 hela personalen och stiftsstyrelsen i arbete med inkludering och värderingsövningar utifrån processen Regnbågsnyckeln. Regnbågsnyckeln är en hbtq-märkning som visar att förtroendevalda och medarbetare genomgått processmodellen för en mer inkluderande kyrka och har viljan att arbeta aktivt för mångfald och öppenhet. Processen bestod av utbildning, studiecirklar, visionsarbete och reflektion samt utarbetande av mångfaldsvisioner. Detta skedde i samarbete med Sensus studieförbund. Som grund för processen användes boken Så att jag kan komma in, utgiven av EKHO.

Stiftskansliets verksamhet skiljer sig från den i en församling. I arbetet med Regnbågsnyckeln har vi inkluderat internt arbete som arbetsgivare och externt arbete i stiftets roll som pastoralt område.

Mångfaldsvision

Vi arbetar utifrån alla människors lika, absoluta och okränkbara värde, vilket vi hämtar från vår förståelse av om hur Gud skapat människan till sin avbild.

Vårt mål är att skapa en inkluderande arbetsmiljö och lika möjligheter för alla. Människor från olika bakgrunder, fromhetstraditioner och perspektiv bidrar till både kompetenshöjning och utveckling. Det berikar och ger hopp till vår kyrka och samhället i stort.

Mångfaldsvision utifrån arbetet med Regnbågsnyckelmärkning 2021:

Allas lika värde genomsyrar allt arbete som vi gör. Därför vill vi reflektera över våra egna normer, och hur vi beter oss mot de som avviker från dessa, utifrån det vi läser om hur Jesus gjorde och agerade. HBTQ+personer har historiskt sett särbehandlats negativt och i vissa sammanhang inom Svenska kyrkan fortgår den särbehandlingen. Här vill vi vara förebilder för ett positivt bemötande med respekt för och inkludering av varje människa. Alla människor skall ha rätt att vara sig själva.

Aktiviteter

Särskilda aktiviteter stiftskansliet genomför utifrån arbetet med aktiva åtgärder samt arbetet med Regnbågsnyckelmärkningen:

• Vi uppmuntrar församlingar och pastorat att genomgå Regnbågsnyckeln och har personal som arbetar som utbildare inom processen.
  • Vi lyfter inkluderingsperspektiven i presidiekonferens och andra kontexter där vi möter förtroendevalda.
  • Vårt inkluderande och främjande perspektiv syns där vi framträder som kyrkan mitt i samhället t ex i Bokmässans programutbud och andra sammanhang.
  • Vi försöker att särskilt lyfta upp HBTQ+personer inom kyrkan i våra externa arrangemang inom Kompetenskatalogen och utveckla arbetet till att ha med perspektivet inom alla våra verksamhetsområden.
  • Uppmärksamma medarbetarna genom verksamhetsområdesansvariga om att alla arbetsområden skall ha med inkluderingsarbetet i planeringen av allt arbete på kansliet .
  • Vår kommunikation externt såväl som internt är inkluderande i text och bildspråk.
  • Vi har regnbågsflaggor i entréerna på våra kontor för att visa ett tydligt välkomnande.
  • Toalettskyltar anger inte ett visst kön utan istället ”hon/han/hen-symboler”.

Vill du veta mer? Kontakta mig gärna!