En reva i samhällskroppen

Rapporten "En reva i samhällskroppen" skildrar Svenska kyrkans arbete med människor som lever i papperslöshet och visar bland annat att medarbetare tycker att ett för stort ansvar landar på civilsamhället.

Rapporten En reva i samhällskroppen undersöker hur olika medarbetare ser på kyrkans roll och uppdrag i mötet med människor i en situation av papperslöshet, och att de märker hur myndigheter relativiserar mänskliga rättigheter på ett sätt som ökar klyftor och lidande i samhället och tär på engagemanget hos församlingar och i civilsamhället.

Den bygger på djupintervjuer med personer inom Svenska kyrkan som på olika sätt möter personer eller frågor om papperslöshet i sitt arbete, en enkätstudie och besök i verksamheter som arbetar med personer i papperslöshet. Analysen landar i rekommendationer om samverkan för fördjupad reflektion och ökad resiliens.

Rapporten är framtagen i samarbete med Sensus, Skara stift, Göteborgs stift, Toarps församling, Borås pastorat, Mölndals pastorat, Göteborgs domkyrkoförsamling och Göteborgs Universitet. Den utgör en uppföljning på utställningen ”I slutet av dagen - alla är människor” från 2022.

Här kan du ladda ner rapporten (pdf-fil)